Wat is het verschil tussen liken, reageren en reposten op LinkedIn? In vrijwel elke LinkedIn training en sprekerssessie van ons komt deze brandende vraag weer naar boven. Wie ziet wat bij welke actie? En welke van deze drie heeft nu eigenlijk het grootste bereik? Moeten we, collega’s zijnde, massaal elkaars posts liken (en die van de bedrijfspagina) om het bereik te vergroten?
Een hoop vragen waar ik je in dit artikel graag antwoord op geef.
Inhoud artikel:
Liken, reageren en resposten:
3 sterke katapulten op de tijdlijn
3 sterke katapulten?
Ja.
Zowel liken als reageren als reposten zijn positieve acties om een post verder de tijdlijn in te schieten. Zoals een katapult doet. Maar laat ik eerst eens beginnen met de verschillen tussen deze 3 uit te leggen. De een schiet namelijk een stuk verder dan de ander. Wat gebeurt er op het moment dat je één van deze drie opties gebruikt?
Liken
Deze knop heeft meer smaken dan een ijssalon op een zomerse dag. Met likes kun je aangeven dat je een post leuk vindt. Je kunt daarnaast felicitaties aanbieden, steun betuigen, iets geweldig, verhelderend of grappig vinden. Gewoon dat duimpje even ingedrukt houden op de mobiele app, of met je muis er op staan op je laptop/desktop, et voila…. er verschijnen als bij toverslag allerlei opties.
Het maakt niet uit welke ‘like’ je kiest, in ieder geval niet voor het algoritme. Kies de optie die het beste past bij de post of reactie volgens jouzelf. Kijk alleen uit dat je ‘Geweldig’ en ‘Steun’ niet door elkaar gooit, bijvoorbeeld bij een bericht over het verlies van iemand. Dat wordt dan best ongemakkelijk namelijk… 😉
Op het moment dat je iemands post liket, in welke vorm dan ook, dan komt desbetreffende post in jouw directe netwerk terecht. Zo kan het gebeuren dat je berichten in je tijdlijn ziet van mensen waarmee je helemaal niet gelinkt bent. Of van bedrijfspagina’s die je nog niet volgt, zoals in mijn voorbeeld.
Hoeveel mensen de post uiteindelijk zien, of in hoeverre mensen in jouw netwerk door een like het bereik vergroten, dat weet je niet. Alleen de auteur zelf kan het aantal views zien. Daarnaast heb je te maken met tal van factoren die het algoritme beïnvloeden. Daarmee wordt bepaald wie wat ziet op LinkedIn.
Je ziet onder een post altijd het aantal likes staan, alle vormen zijn bij elkaar opgeteld. Wil je weten wie de likers zijn? Klik dan op het aantal en je ziet precies wie welke like gegeven heeft.
Reageren
Hier komen we bij het zwaargewicht onder de 3 katapulten. Reageren is sterker dan een like. Waarom? Het maakt niet alleen jouw reactie zichtbaar in het netwerk van degene die de post geplaatst heeft, maar ook jouw naam, profielfoto en kopregel zijn direct zichtbaar. Daarmee trek je weer publiek aan op je profiel waar mensen al jouw kennis, kunde en ervaring zien staan. Dit kan uiteraard weer positieve gevolgen hebben zoals nieuwe leads, nieuwe collega’s, naamsbekendheid, autoriteit in je vakgebied, enzovoort. Zorg dus ook voor een dijk van een samenvatting op je profiel.
Ook hier werkt het algoritme door, net als bij het liken, en komt het niet bij iederéén terecht uiteraard.
Eerlijk gezegd vind ik reacties vaak net zo interessant, zo niet interessanter, dan de post zelf. Dat is waar meningen, ervaringen, tips en adviezen van experts naar voren komen. Ik lees ze zelf altijd graag. En dat vind ik ook het mooie aan LinkedIn, er zit zoveel kennis in mensen, ik leer iedere dag wel iets door alleen al de reacties te lezen.
GRATIS HANDLEIDING LINKEDIN
Al meer dan 160.000 keer gedownload!
Alle tips en tricks om een professioneel LinkedInprofiel op te zetten.
Krijg meer klanten, leads én opdrachten.
Must read voor iedereen die serieus met LinkedIn aan de slag wil.
Download deze unieke LinkedIn handleiding en krijg als bonus de zevendelige online videocursus over LinkedIn van LinkedIn expert Corinne Keijzer er gratis bij!
Reposten
Reposten heette lange tijd ‘Delen’ op LinkedIn. Tegenwoordig heeft het dus de naam reposten en dat kan soms wat verwarrend zijn. Zie het gewoon als ‘doordelen’ van een post. Klik je onder een post op ‘Reposten’, dan krijg je 2 verschillende smaken. Beide hebben een compleet verschillende uitwerking bij gebruik.
Met ‘Reposten’ geef je de post van een ander als het ware een ‘schopje’ op de tijdlijn. De post blijft waar hij is, bij de originele auteur van de post. De extra views en interactie die het (nauwelijks) oplevert worden opgeteld bij de rest. De post verschijnt dus niet als een post van jou op de tijdlijn.
In dit voorbeeld geeft Digital Moves een repost op de post van mij. De post verschijnt zo op de tijdlijn van Digital Moves en het lijkt dan net of de interactie op conto van Digital Moves komt. En dat is dus niet zo. Mijn originele post krijgt in dit geval alle interactie, alle likes, reacties en reposts komen op de grote berg terecht.
Reposten met ideeën
Met ‘Reposten met ideeën’ pak je de post als het ware op. Je zet hem op je eigen tijdlijn. Je plaatst daar een berichtje bij (maximaal 3.000 tekens), en de post wordt ‘van jou’. Uiteraard zie je nog wel de originele auteur en zijn of haar de post staan. Het is daardoor ook duidelijk dat je iets doorgedeeld hebt.
In dit voorbeeld heeft Digital Moves mijn post op hun eigen tijdlijn gezet en krijgen zij ook de eventuele likes en reacties eronder. Mijn originele post blijft zichtbaar.
Reposten is vrij waardeloos
Ik meet met Shieldapp hoe mijn posts het doen en om je een vergelijking te geven:
- Een originele post haalt gemiddeld 8.000 – 20.000 views, soms ver daaroverheen.
- Een gereposte post met ideeën haalt gemiddeld 1.000 – 1.500 views.
- Een gereposte post haalt misschien 50, 60 views. Ja, je ziet het goed, ik ben geen nullen vergeten, 50 tot 60 views. Niet echt heel erg de moeite waard zou je denken.
Nu, hoor ik je denken: “Huh? Maar in mijn organisatie wordt altijd gevraagd berichten zoveel mogelijk te reposten. Is dat dan niet goed?”
Tja, reposten is niet per se fout, maar het heeft zo zijn nadelen:
- Lezers zien dat het gerepost is en denken: “Oh, tweedehands content, niet boeiend.” of “Oh, zal wel een moetje zijn van de marketingafdeling.”
- Het algoritme houdt niet van gedeelde berichten. Niemand wil 20 keer hetzelfde bericht in de tijdlijn zien.
- Vaak zijn het linkjes die gedeeld worden. Over het algemeen hebben die al een minder groot bereik. Overigens wordt dat vaak onterecht het algoritme verweten en ligt het aan andere oorzaken. Mensen klikken niet graag op iets zonder te weten waar ze naartoe gaan.
Daarom schreef ik al eerder op LinkedIn een artikel over waarom klakkeloos delen op LinkedIn zinloos is. Als je iemand wilt helpen om het bereik van zijn of haar post zo groot mogelijk te maken, bedenk dan goed aan de hand van de post hoe je dat doet.
Update 22-3-202: blijkbaar is er aan de knoppen gedraaid bij LinkedIn. Reposts (zonder ideeën) doen het sinds een paar weken iéts beter. Reposts met ideeën lijken nog minder bereik te krijgen dan voorheen. Zodra ik nieuwe cijfers heb laat ik het hier weten.
Hoe vergroot ik het bereik van een post
- Is het een post met een link? Dan kun je waarschijnlijk de link zelf als originele post plaatsen met jouw tekst erbij. Door het als originele post te plaatsen vergroot je je bereik al enorm, zeker als je aangeeft waar mensen op klikken door een korte samenvatting erbij te plaatsen.
- Is het een post die heel persoonlijk (op zakelijk gebied) is, bijvoorbeeld een foto en verhaal van de poster wat hij zelf heeft meegemaakt of het delen van kennis? Dan is een reactie het sterkste. Is dat niet mogelijk of voelt dat niet goed, dan kun je het reposten met ideeën en je eigen tekst erbij zetten. Zet er bijvoorbeeld bij dat je het een inspirerende post vindt met de reden waarom.
- Is het een post van de bedrijfspagina? En wil je graag je collega’s van marcom helpen die de post geplaatst hebben? Dan is een like altijd goed. Eventueel kun je daarna nog een repost geven, een paar dagen later, om het nog een keer een schopje in de tijdlijn te geven.
Case: van der Kamp Pompen
De verschillen zijn in de praktijk vaak goed zichtbaar. In dit geval heb ik een mooi voorbeeld van 2 deelnemers uit mijn incompany training LinkedIn bij het geweldige familiebedrijf Van der Kamp Pompen. Rick is de vader van Linda en het zijn ook collega’s (mocht je je afvragen waarom ze dezelfde naam hebben).
Zij hebben op dat moment van de training beide tussen de 1.500 en 2.000 volgers. Rick plaatst een post en Linda repost hem met een eigen tekst. Je ziet het enorme verschil in bereik. Was dit de beste optie van Linda om Rick te helpen zijn bereik te vergroten als dat haar doel was?
Nee, ze had in dit geval haar tekst beter in een reactie onder de post van Rick kunnen plaatsen. Het aantal views had dan (nog) hoger gelegen. In ieder geval een stuk meer dan de 668 vanuit de repost.
Reageren is niet altijd mogelijk, zeker niet als het om collega’s of bedrijfspagina’s gaat. Bekijk dus altijd goed wat op dat moment het beste past.
Pas op voor reposten met behulp van POD’s
LinkedIn is hier niet blij mee en in de voorwaarden staat dan ook dat het niet toegestaan is dit in te zetten. Het valt namelijk onder het kunstmatig omzeilen van het Algoritme. Je loopt het risico je profiel kwijt te raken of op zijn minst restricties. Daarnaast wordt het steeds makkelijker voor het algoritme om dit soort acties te achterhalen, het zal daarom alleen maar een averechts effect hebben.
Pas op voor de medewerkersbubbel bij teveel reposten
Daarnaast is er ook nog zoiets als de medewerkersbubbel.
Je denkt misschien: “Ik vraag mijn collega’s om alles leuk te vinden of te reageren op mijn berichten.” Of die van de bedrijfspagina (soms wordt er zelfs bij iedere post op het intranet een oproep gedaan).
Maar pas ook hier mee op. Niet alleen wordt het gedetecteerd als een POD door LinkedIn, ook beland je in een medewerkersbubbel. Een van de belangrijkste factoren van het algoritme is namelijk de interactie die je hebt. En als je dus continu met je collega’s alles van elkaar liket en repost, dan zie je op een gegeven moment een tijdlijn vol collega’s. En dan líjkt het net of ze het goed doen. Maar dat is dus een wassen neus, iedere tijdlijn is anders en niemand buiten je collega’s zal al die content zien.
Doorbreek die bubbel dus. Like of reageer op berichten van andere interessante mensen. Help mensen, deel je kennis, geef tips. Dat vergroot je zichtbaarheid en profilering op LinkedIn, maakt het sowieso een stuk leuker (want echt praten met mensen is leuker dan net doen alsof) en misschien word je daardoor zelfs wel een autoriteit in je vakgebied.
Elkaar helpen door reposten en liken is uiteraard ok
Elkaar helpen is uiteraard altijd ok. De eerste uren zijn ook van belang voor het algoritme. Dus als niemand van je collega’s de post op de bedrijfspagina liket, en daarbuiten ook niet, dan is het wel aardig om dat zetje te geven. Maar laat het aan de mensen zelf, dwing het ze niet af, zet er geen prijzen tegenover. Hoe meer je je collega’s dwingt, hoe meer het tegenstaat. LinkedIn wordt voor hun vervelend en dan ben je nog verder van huis. Je hebt je collega’s namelijk keihard nodig.
Faciliteer ze liever, begeleid ze met het creëren van originele content. Deel jullie successen en ervaringen en het allerbelangrijkste: krijg er vooral ook lol in. Zie LinkedIn als een hulpmiddel wat jullie organisatie nog meer op de kaart zet. Maar dan wel op basis van enthousiasme, oprechtheid en kennis.
Soms is het handig om een dag of wat te wachten voordat je je likes uitdeelt. Vooral als er al meerdere collega’s de like hebben gegeven.
Conclusie
Dus, samenvattend: originele content is uiteindelijk het belangrijkst als je bereik wilt op een bepaald gebied. Maar als je even geen tijd hebt om een briljante post te schrijven, is het prima om te liken, reageren of delen, zolang het maar oprecht is. Bepaal je doel en baseer daar je keuze op als je iemand wilt helpen. En daarnaast, een heel belangrijke tip:
Een vleugje humor op LinkedIn kan nooit kwaad!
Wil je nog meer weten over employee advocacy, social selling, of contentstrategie, aarzel dan niet om contact met me op te nemen. We maken graag een LinkedIn training of programma op maat voor jou en je collega’s.
INCOMPANY TRAINING LINKEDIN
Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn
Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.
- Google review score: 4.9/5 ⭐⭐⭐⭐⭐
- LinkedIn-specialist sinds 2010
- Officieel erkend LinkedIn Ambassador