Het blijft een mysterie, dat LinkedIn algoritme. Niemand kan er echt de vinger op leggen, niemand weet exact hoe het in elkaar steekt. Het algoritme beïnvloedt wat er op de LinkedIn-tijdlijn verschijnt en dat is voor iedereen weer anders. En net wanneer je denkt dat je het doorkrijgt, verandert het weer. Dat kan behoorlijk frustrerend zijn. Maar gelukkig zijn er enkele factoren die al geruime tijd constant zijn. Sommigen zijn zelfs door LinkedIn zelf onthuld.
Laten we deze factoren eens nader bekijken. Daarnaast zal ik je laten zien hoe je ervoor zorgt dat je geen enkele post meer mist van bepaalde personen of bedrijven en hoe je je tijdlijn bekijkt zonder de invloed van het algoritme.
Inhoud artikel:
Het nut van een LinkedIn algoritme
Maar eerst… wat is het nut eigenlijk van een LinkedIn algoritme?
Het is niet verrassend dat LinkedIn een algoritme gebruikt. Als je alles zou moeten volgen wat je connecties en anderen posten, zou je overspoeld worden met informatie. En dat wil je niet.
Het algoritme is in feite niet anders dan een systeem dat probeert te begrijpen wat jij als persoon interessant vindt en wat je wilt zien in je tijdlijn. Dit gebeurt op basis van verschillende factoren en jouw eigen interactie speelt daarbij een cruciale rol. Ieder knopje wat je aanraakt, iedere letter die je typt, alles wordt in dit systeem meegenomen om jou en je interesses beter te snappen.
Mijn advies: snap een beetje hoe het werkt. Hou het in je achterhoofd, maar maak er geen obsessie van. Inhoud en kwaliteit zijn het allerbelangrijkste. Als jouw doelgroep je interessant vindt, vinden en volgen ze je toch wel.
Maar goed, het kan soms best schelen in aantallen van duizenden views, dus ik begrijp dat veel mensen het wel willen ontrafelen. Dat gaat overigens nooit helemaal lukken. Maar we komen een heel eind met gezond verstand, kennis vanuit LinkedIn zelf en eigen onderzoek en ervaring😊.
Waar kijkt LinkedIn onder andere naar?
Meest recente ontwikkelingen LinkedIn algoritme
Eerst wil ik je op de hoogte brengen van de meest recente ontwikkelingen. Dit is een doorlopend proces en daarom vind je hier de meest recente informatie die ik van LinkedIn heb gelezen.
Op 26 februari 2024 bracht LinkedIn een aantal wijzigingen naar buiten die het algoritme betreffen.
Voorgestelde posts worden leidend
Op dit moment is het zo dat je tijdlijn geoptimaliseerd is voor actualiteit en je ziet altijd de meest recente berichten. Daniel Roth, VP van LinkedIn geeft aan dit te willen veranderen.
LinkedIn wil je dergelijke berichten vooral voorschotelen op het moment dat je ze ook echt nodig hebt. Ongeacht wanneer ze gepost zijn. Dit betekent de andere kant op dat je posts ook een stuk langer in leven blijft.
Het moet dus meer over de inhoud gaan in plaats van viraliteit. LinkedIn hoopt hierdoor dat mensen ook weer meer nuttige posts plaatsen.
Het is nog niet bekend wanneer voorgestelde posts ook voor onze zichtbaar zijn. Er wordt hard aan gewerkt achter de schermen in ieder geval.
Daling bereik posts sinds oktober 2022
LinkedIn geeft toe dat er een daling was in het bereik afgelopen jaar. Roth geeft aan dat dat alles te maken heeft met betere kwaliteit van het bereik. Heel terecht geeft hij aan dat het niet gaat om massabereik maar om het feit dat mensen baat hebben bij een gericht bereik.
Onderzoeken over het algoritme vindt Roth onbetrouwbaar en voornamelijk gebaseerd op verkeerde conclusies. Het algoritme wordt continu aangepast dus signalen van gisteren weerspiegelen niet de gang van zaken vandaag. Daarnaast wordt er veel causaliteit getoond, maar is er geen begrip hoe het algoritme écht werkt.
Belangrijk advies van Roth in deze:
“Natuurlijk beweren de auteurs van deze onderzoeksrapporten dat hun rapporten een goed onderbouwde momentopname zijn van trends op het platform. Maar voor mensen die hun berichten willen optimaliseren dit advies: Jaag trends niet na. Als je gewoon kennis kunt delen in de wereld, garandeer ik je dat dingen goed komen. Het zal niet altijd lukken voor elke afzonderlijke post, maar over de lengte van je postings zal het lukken voor jou.”
Deze factoren beïnvloeden het algoritme
Er zijn enkele factoren die al geruime tijd een rol spelen bij het beïnvloeden van het algoritme. Daarnaast geeft LinkedIn zelf ook soms bepaalde factoren prijs. En een aantal factoren ken ik uit eigen ervaring of onderzoek, bijvoorbeeld met de app Shieldapp.
De volgende factoren zijn van invloed op het algoritme:
- Je eigen activiteiten
- Je SSI (Social Selling Index score)
- Het spamgehalte van je post.
- Positieve en negatieve acties op jouw post.
- Posten over onderwerpen die niets met jouw werk of branche te maken hebben
- POD’s (boost-groepen) en inhoudsloze reacties
- Dubbele content
- De verblijfsduur op je post.
- De juiste tags in je posts.
- Het bewerken of verwijderen en opnieuw posten van je content.
- Meerdere keren per dag posten.
Ik loop ze één voor één met je door.
Je eigen activiteiten op LinkedIn
Eigen activiteiten omvat alle acties die volgen op je post zoals liken, reageren, delen en posten. Daarnaast je zoekopdrachten en het versturen van privéberichten. Iedere klik is een signaal voor het algoritme en voedt het met informatie over jouw interesses. Je merkt het al snel als je ergens een like of reactie op geeft of iemand een privébericht stuurt. Probeer het maar eens uit. Wedden dat je diegene zijn of haar post vrij snel in de tijdlijn tegenkomt?
Je SSI Score (Social Selling Index)
Je SSI score weerspiegelt jouw activiteiten op LinkedIn. Het gaat om het cijfer naast de grote cirkel links in de afbeelding. Een score van 0 to 100, gebaseerd op 4 peilers die met de activiteiten op en met je profiel te maken hebben. Onder andere het compleet maken van je profiel is hier een belangrijke factor, net als het linken met verschillende personen.
Hoe hoger deze score, hoe meer activiteit en hoe meer LinkedIn je als waardig gebruiker ziet. Je bereik groeit dus mee met de score.
EXCLUSIEF LINKEDIN PROGRAMMA - GROEI MAXIMAAL IN ZICHTBAARHEID & CONVERSIE
Pak je kans: scoor gegarandeerd meer bereik en conversie met je bedrijfspagina
Blijf weg van spam op LinkedIn
LinkedIn draait niet alleen om netwerken, maar ook om het delen van waardevolle content. Zowel de kwaliteit van je netwerk als de kwaliteit van je content zijn steeds belangrijker geworden. LinkedIn bestraft steeds vaker spammers terwijl ze waardevolle content belonen. Hoe doen ze dat? LinkedIn voert een beoordeling van content uit in verschillende fasen. Dit is een factor waar ze zelf uitgebreid over gecommuniceerd hebben.
LinkedIn beoordeelt de relevantie van de post op basis van:
- Spam
- Lage kwaliteit
- Geen spam
Dit wordt gedaan door robots en een kleine testgroep van mensen in je netwerk die de post te zien krijgen. De classificatie hangt af van hun reacties op de post.
Positieve en negatieve invloed op je post
Een post kan zowel positief als negatief beïnvloed worden door je netwerk.
Negatieve invloed op je LinkedIn algoritme
Een van de factoren die de belangrijkheid van een post voor LinkedIn beïnvloeden, zijn de negatieve acties van LinkedIn-leden (User flagging). Als je een post tegenkomt die je niet bevalt, kun je actie ondernemen, wat nadelig kan zijn voor de auteur van de post. Je kunt bijvoorbeeld aangeven waarom je de post niet wilt zien, de auteur ontvolgen of de connectie met hen verbreken. In sommige gevallen kun je ook een post melden als deze de LinkedIn voorwaarden schendt.
Wat houden deze opties precies in?
- Ik wil dit niet zien: je geeft, aan de hand van een keuzemenu, aan waarom je het niet wit zien (oude bijdrage, niet geïnteresseerd in het onderwerp of auteur, teveel bijdragen van deze auteur gezien, enz)
- Niet meer volgen: hiermee ontvolg je de auteur. Dit betekent dat als je wel nog connectie bent, je dat ook blijft. Je ziet alleen geen bijdragen meer van hem of haar.
- Connectie verwijderen: hiermee ontlink je je connectie en is hij dus helemaal uit je eerstegraads netwerk verdwenen, net als zijn of haar bijdragen.
- Bijdrage melden: dit doe je op het moment dat je het vermoeden hebt dat de post de LinkedIn-voowaarden schendt.
Soms zie je nog een vijfde optie: dempen. Deze optie zie je alleen als iemand uit jouw eerstegraads netwerk een post van iemand buiten jouw eerstegraads netwerk repost, het liket of er op reageert. In dat geval kun je naast bovenstaande ook de originele auteur dempen. Dat wil zeggen dat je ook daarvan geen bijdragen meer in je tijdlijn ziet, ongeacht of iemand van jouw connecties het liket, repost of er op reageert.
Positieve invloed op je LinkedIn algoritme
Positieve effecten op je post ontstaan wanneer iemand:
- Je post leuk vindt.
- Er op reageert (en jij reageert op de reacties).
- Je post repost (met of zonder commentaar).
Iedere keer dat iemand je post repost, er op reageert of het leuk vindt, wordt deze zichtbaar voor hun netwerk. Dat is fijn, want dat vergroot je bereik op de tijdlijn. De eerste uren na het plaatsen van je post zijn hierbij cruciaal. Als er geen interactie volgt zal je post snel verdwijnen uit de tijdlijn. LinkedIn begint altijd met het tonen aan een ’testgroep’, een gedeelte van je netwerk.
LinkedIn laat je post aan een groter publiek zien als de testgroep je post waardeert vanwege deze positieve factoren. Dankzij verschillende A/B-testen heeft LinkedIn de hoeveelheid spam met 48% weten te verminderen, wat een positieve ontwikkeling is voor alle LinkedIn-gebruikers.
Inhoud post getoetst aan inhoud profiel
Een van de factoren die LinkedIn ook zelf blootgegeven heeft, is dat inhoud van je post getoetst wordt aan de inhoud van je profiel. Is het een onderwerp dat niets te maken heeft met je werk, bedrijf, branche of een van de andere werkgerelateerde onderwerpen, dan verspreidt het algoritme het niet veel verder dan alleen onder het eerstegraads netwerk.
LinkedIn wil hiermee ‘viraal gaande, Facebook-achtige, posts weren van de tijdlijn. Dit zijn vaak posts over ziektes, privéomstandigheden, zwangerschappen en huwelijken en dergelijke.
POD’s (boost-groepen) en inhoudsloze reacties
Uit hetzelfde artikel als hierboven omschreven, laat LinkedIn weten ook het gebruik van POD’s af te straffen. POD’s zijn groepjes mensen die met elkaar afspreken elkaars content allemaal te liken, te reposten of er een reactie op te geven.
Als een zombie zijn deze boost-groepen de godganse dag bezig hun tijdlijn te vervuilen, hun netwerk te misbruiken en hun eigen algoritme om zeep te helpen met nep-likes, nep-reacties, nep-volgers en nep-reposts. Wat mij betreft mag LinkedIn hier nog veel harder tegenop treden en deze profielen op zwart zetten.
Hier aan gekoppeld is de factor ‘reageren’ ook een belangrijke voor het algoritme. Inhoudsloze kreten onder een post zoals ‘Geweldig!’, ‘Gefeliciteerd!’ of ‘Topper’ worden niet serieus genomen en niet meegenomen in de positiviteitsfactor. Inhoudelijke reacties juist wel.
Dubbele content
Het algoritme is niet gek, die snapt ook wel dat er veel gerepost wordt om te reposten. En niémand ziet dubbele content op de tijdlijn. Daar hoef je geen onderzoek voor te doen, dat is gewoon logisch.
Dus wat gebeurt er bij massaal met je collega’s reposten? Juist. 9 van de 10 posts worden direct de tijdlijn uitgeknikkerd. Al helemaal omdat netwerken vaak overlappen. Doe dat dus zo min mogelijk. Een like of reactie helpt iemand meer met het verspreiden van zijn of haar post dan een repost.
Zie ook mijn artikel: https://www.digitalmoves.nl/reposten-liken-of-reageren-op-linkedin-wat-werkt-het-beste/
INCOMPANY TRAINING - MEER SUCCES MET LINKEDIN
Jij en je collega’s willen ‘iets’ met LinkedIn. Maar waar begin je dan…?
- Verblijfstijd (dwelltime) en soort post van invloed
Je zal verschil merken in bereik bij het plaatsen van verschillende soorten posts:
- Platte tekst: Deze presteert redelijk op het gebied van impressies en interactie.
- Afbeeldingen, polls, documenten (carrousels) of video’s (+ tekst): Deze vormen van content genereren doorgaans meer impressies en interactie.
- Tekst met een URL van een externe website: Deze presteert meestal minder goed op het gebied van bereik.
Dit verschil in bereik heeft vooral te maken met de factor ‘dwelltime’ (verblijfsduur, zie hieronder) die LinkedIn belangrijk vindt voor een post. Daarnaast is ook de interesse verschillend. Je kijkt nu eenmaal liever even snel een foto of carrousel-documentje dan dat je een artikel op een andere website moet gaan lezen.
Het is dus niet helemaal alleen te wijten aan het algoritme, dat een post met een link minder goed presteert. Er zijn ook een aantal andere redenen waarom links naar externe websites minder views en engagement halen op de tijdlijn. Zelf haal ik met een link-post bijna altijd net zoveel views en soms zelfs meer, dan andere soorten posts.
Waar het dan aan ligt dat je met je post met link zo weinig bereik krijgt? In dit artikel heb ik het helemaal uitgelegd: 7-redenen-waarom-mensen-wel-klikken-op-je-website-link-in-je-linkedinpost
Link in de eerste reactie plaatsen: Ja of Nee?
Het wordt vaak als truckje geopperd: plaat je link niet in je post maar in de eerste reactie.
Mijn advies: Niet doen. In ieder geval niet als je doel is om mensen naar je eigen website te leiden.
Buiten dat het gewoon heel suf staat, heb je ook echt een aantal nadelen bij het plaatsen van de link in de eerste reactie:
- Het gaat ten koste van het aantal shares op je website, omdat de link niet zichtbaar wordt geliket of gedeeld op LinkedIn, wat geen positief effect heeft op de zoekmachineoptimalisatie van je website.
- De link wordt niet gedeeld als de post door een van je connecties wordt gedeeld.
- Reacties met een link verdwijnen snel als er meer reacties volgen, en dat is niet gebruiksvriendelijk.
Dwelltime
LinkedIn heeft de dwelltime als een van de factoren onthuld. Als iemand op je post blijft ‘hangen’, ziet LinkedIn dat als interesse in de post en beloont het dit gedrag. Als iemand echter op ‘Meer weergeven’ klikt in de post en vervolgens snel wegklikt, heeft dat negatieve gevolgen.
Dit heeft LinkedIn gedaan om mensen met weinig volgers, maar die wel hun best doen, meer erkenning en zichtbaarheid te geven. Ze maken zo meer kans op zichtbaarheid tegenover grote namen die miljoenen impressies genereren met hun posts.
Plaats de link in de post zelf
Daarom raad ik aan om de link gewoon in de post zelf te plaatsen, met een preview. Dit is vooral belangrijk als je wilt dat mensen actie ondernemen op je website, zoals doorklikken, iets downloaden, een afspraak maken of iets kopen. Er is geen bewijs dat meer mensen klikken op een link in de eerste reactie; het aantal impressies van de post zelf is wel hoger.
Als je doel is om mensen op LinkedIn zelf informatie te geven, te informeren of een statement te maken (bijvoorbeeld het delen van onderzoeksresultaten van een extern bureau), dan kan het plaatsen van de link in een reactie handig zijn om de aandacht van je post vast te houden. Links van derden zijn over het algemeen minder belangrijk dan links naar je eigen website.
De belangrijkste tip bij het plaatsen van links in je posts: geef duidelijk aan waar de link naartoe leidt in de begeleidende tekst. Een samenvatting of enkele concrete tips helpen om de interesse in je post te vergroten, zorgen voor een langere dwelltime en kunnen anderen aanmoedigen om de post te delen.
Hashtags en tags
Het gebruik van tags (mentions) beïnvloeden het LinkedIn algoritme in lichte mate en alleen als ze op de juiste manier ingezet worden. Tags werken positief als de getagde persoon ook reageert op de post of op zijn minst de post leuk vindt. Als dit niet gebeurt, of als de tag wordt verwijderd, kan dit juist negatieve gevolgen hebben.
Hashtags zijn anno 2024 niet meer van invloed op je algoritme of het vergroten van je bereik. LinkedIn trekt ze steeds meer terug op LinkedIn. Zo zijn ze verdwenen op de persoonlijke profielen, bedrijfspagina’s en de homepage. Belangrijk ander detail: de posts waarin hashtags gebruikt worden komen niet meer in de tijdlijn van de volgers.
Zijn ze dan volledig nutteloos? Nee, dat ook weer niet. Check dit artikel voor alle ins en outs over hashtags.
Bewerken en verwijderen van je LinkedIn bericht
Bewerk je je bericht wel eens? Probeer dit te voorkomen, het gaat namelijk ten koste van je bereik. LinkedIn ziet dit namelijk als het plaatsen van een nieuwe post. Dat betekent vaak dat het als spam wordt gezien én dubbele content. Check-check-dubbelcheck. En mocht er toch een foutje ingeslopen zijn? Dan adviseer ik toch er nog even vanaf te blijven totdat je wat interactie op je post hebt. Daarmee heeft LinkedIn in ieder geval het signaal gekregen dat een prima post is en kun je het na een aantal uren vrij ‘veilig’ aanpassen.
Verwijderen van je post kan wel, maar plaats daarna niet direct iets terug. Het wordt dan al snel gedetecteerd als spam (meerdere keren per dag posten is ook niet goed namelijk) én dubbele content. Wacht minimaal 24 uur en pas het liefst ook je tekst nog wat aan als je het nogmaals plaatst.
Dit soort ervaringen haal ik trouwens heel eenvoudig uit de tool ‘Shieldapp‘.
Meerdere keren posten per dag
Ook deze factor van het LinkedIn algoritme is vrij eenvoudig te ontrafelen. Post je te snel achter elkaar, dan zal het algoritme keuzes maken. Één zal er over het algemeen het onderspit delven. Of het moeten echt héle goede posts zijn, dan kan het best zijn dat je meerdere keren voorbij komt op de tijdlijn. Maar nooit voor lang.
Niemand op LinkedIn is gediend van overkill of spam. Daarom mijn advies voor persoonlijke profielen: check met Shieldapp of je post nog actief is of niet. 1 of 2 groene bolletjes? Dan zou ik nog even wachten met iets nieuws plaatsen.
Voor bedrijfspagina’s is het helaas niet te meten op Shieldapp. Aangezien daar ook het bereik een stuk lager is, kun je ook best 2x op een dag posten. Ik zou er wel minimaal 8 uur tussen laten. En mocht je het idee hebben dat een post nog heel actief is, dat zie je vrij snel aan de nog lopende likes en reacties, dan zou ik het zeker ook nog even afwachten.
Het LinkedIn algoritme legaal omzeilen
Als je het algoritme wilt omzeilen, kun je ervoor kiezen om je tijdlijn in chronologische volgorde te bekijken. Dit doe je op laptop via het menupijltje rechtsboven op je tijdlijn en kies tussen ‘Populaire’ en ‘Recente’ posts.
Op de mobiele applicatie klik je op het icoontje naast de zoekbalk.
LinkedIn verandert deze instelling iedere keer weer terug naar ‘Populair’ nadat je het platform opstart. Je moet het dus of steeds handmatig selecteren óf de instellingen aanpassen. Daarmee zet je het vast op ‘Recent’. Deze instelling geldt voor zowel mobiele apps als laptop/desktops. In deze video vind je de uitleg hiervoor.
Belletje lellen
Een andere handige manier om het algoritme te omzeilen is door meldingen in te schakelen voor mensen of bedrijven die je echt niet wilt missen. Op persoonlijke profielen en bedrijfspagina’s kun je de bel instelling vinden onder de omslagfoto.
Je moet wel verbonden zijn met die persoon of pagina om deze optie te zien. Als je hierop klikt, kun je ervoor kiezen om meldingen te ontvangen wanneer er iets nieuws wordt gepubliceerd op de tijdlijn van die persoon of pagina.
Ga voor inhoud, lees mijn boek ‘500 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts’
Wil je meer weten over hoe je succesvolle LinkedIn-posts plaatst? Overweeg dan mijn boek ‘500 Tips en Ideeën voor Je LinkedIn-posts‘ te bestellen, waarin ik je door alle geheimen van LinkedIn-posts leid. Dit kan je helpen om meer zichtbaarheid te creëren en nieuwe klanten en leads aan te trekken.
Met deze inzichten kun je nog beter begrijpen hoe het LinkedIn-algoritme werkt en hoe je jouw zichtbaarheid op het platform kunt vergroten. Blijf actief, deel waardevolle content en blijf experimenteren om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelen op LinkedIn. Succes!
INCOMPANY TRAINING LINKEDIN
Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn
Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.
- Google review score: 4.9/5 ⭐⭐⭐⭐⭐
- LinkedIn-specialist sinds 2010
- Officieel erkend LinkedIn Ambassador