Google reviewscore: 4.9
4.9/5

LinkedIn hashtags voor zichtbaarheid – de ultieme gids

Wat doe je met LinkedIn hashtags, hoe volg je ze, hoe trek je je doelgroep aan?

In dit artikel ga ik dieper in op hashtags: wat zijn het, waarom zijn ze nuttig op LinkedIn, hoeveel kun je er plaatsen en hoe vind je ze?

Update maart 2024: LinkedIn ondersteunt hashtags steeds minder. Ze zijn zeker nog bruikbaar en niet nutteloos maar je komt met een post niet meer bij de volgers van een hashtag in de tijdlijn terecht. Voor de zichtbaarheid en het stukje herkenning omtrent een onderwerp zou ik ze eventueel wel nog onder aan de post plaatsen. Houd het in dat geval bij 1 of 2 stuks (zie paragraaf 3 waarin nog 3 tot 5 stuks staat). 

De uitgelichte 3 hashtags op de bedrijfspagina en de 5 hashtags vanuit de Creatormodus in het persoonlijke profiel zijn afgelopen tijd geheel verwijderd door LinkedIn. 

Update juli 2024: de hashtags zijn nu ook van de homepage verdwenen. Zie punt 4 over gevolgde hashtags.  

Inhoud artikel:

Wat zijn LinkedIn Hashtags

Hashtags zijn labels die je kunt gebruiken om gemakkelijk content terug te vinden. Op LinkedIn kun je bekende en populaire hashtags gebruiken, zoals #Duurzaamheid, #OnlineMarketing of #vacatures. Je kunt ook gepersonaliseerde hashtags aanmaken, zoals bijvoorbeeld #LinkedInTipsCorinne, waaronder ik al mijn eigen LinkedIn tips plaatst. Hierdoor zijn ze gemakkelijk vindbaar voor anderen die ze willen volgen. Meer daarover later in dit artikel.

Waarom moet ik hashtags gebruiken op LinkedIn

Je moet niets natuurlijk. Maar het gebruik van hashtags op LinkedIn heeft meerdere doelen. Ten eerste dienen ze als herkenning en labels voor je posts. Zo zoeken mensen makkelijker naar content over een bepaald onderwerp. Je kunt hashtags zelf bedenken en gebruiken, er zijn geen beperkingen. Ook zitten er geen rechten op hashtags, iedereen mag alles gebruiken wat hij wil.

Je kunt ze uiteraard ook op andere kanalen gebruiken zoals X, Instagram en Facebook. Heel prettig om de zichtbaarheid te vergroten rond bepaalde projecten, evenementen, producten of diensten.

Hoe en waar plaats ik de hashtags

Het is belangrijk om hashtags boven of onder je bericht te plaatsen op LinkedIn. Het kan verwarrend zijn als je ze in je tekst verwerkt, vooral omdat niet iedereen bekend is met hashtags. Bovendien maakt het je tekst ook minder leesbaar. 

💡 Blinden en slechtzienden maken gebruik van spraakmachines en die hebben moeite met het lezen van hashtags. Daarom is het voor hun noodzakelijk dat je bij een hashtag met meerdere woorden hoofdletters gebruikt voor ieder nieuw woord zoals ik doe bij #LinkedInTipsCorinne.

EEN BOODSCHAP VAN ONS

INCOMPANY TRAINING - LINKEDIN VOOR BEDRIJVEN

Speciaal voor bedrijfspaginabeheerders die op LinkedIn willen heersen

LEES VERDER

Hoeveel hashtags moet ik gebruiken

Hoeveel hashtags je plaatst, hangt af van de ruimte die je nog hebt in je post. Je hebt een maximum van 3.000 tekens. Het wordt door LinkedIn zelf geadviseerd om niet te veel hashtags te gebruiken. Drie tot vijf hashtags werken het beste, voor zowel het algoritme als de zichtbaarheid van je post. Denk in thema’s en gebruik steeds dezelfde hashtags voor dezelfde onderwerpen, zoals een product, dienst, beurs of evenement.

💡 Het toevoegen van hashtags aan je post zorgt ervoor dat de hashtags blauw worden en dat mensen erop kunnen klikken en deze kunnen volgen. Dit vergroot je zichtbaarheid, zelfs voor mensen die jou nog niet volgen, maar wel de hashtags volgen. Zie het voorbeeld hieronder van een recente post van mijzelf. 

Hoe volg ik een hashtag

Om hashtags te volgen en op de hoogte te blijven van updates in dit specifieke onderwerp, klik je op ‘Volgen’ wanneer je op de pagina van de hashtag bent. Je ziet niet wie de volgers zijn. Ook zien mensen niet dat jij deze hashtag volgt. 

zo volg je LinkedIn hashtags

 

Je ziet gelijk of je de hashtag volgt doordat er ‘Volg ik’ staat.

De hashtags staan in volgorde van populariteit. Dat betekent dat het bericht dat de meeste likes, shares en reacties heeft bovenaan staat. Je kunt eventueel switchen tussen ‘Populair’ en ‘Recent’. 

zo bekijk je de tijdlijn van hashtags op LinkedIn

In de linker kantlijn, ook op de homepage, zie je een overzicht van de hashtags die je onlangs hebt bekeken en de hashtags die je volgt. Hierdoor kun je direct doorklikken naar de lijst met informatie die onder deze hashtags valt.

Hier vind je je LinkedIn hashtags terug

Hoe zoek ik de juiste hashtags

Het zoeken naar hashtags op LinkedIn is momenteel nog vrij omslachtig. Je kunt in de zoekbalk bovenaan LinkedIn zoeken naar hashtags van je interesse. Als je bijvoorbeeld zoekt naar #duurzaamheid en kiest voor de categorie ‘Bijdragen’, krijg je alle bijdragen te zien die deze hashtag bevatten.

Zo zoek je hashtags op LinkedIn

Je moet vervolgens doorklikken op een van de berichten om naar de hashtag pagina zelf te gaan.

💡Een gouden tip is om op een willekeurige hashtag in een post te klikken om direct naar de hashtag pagina te gaan. In de URL hoef je alleen het laatste woord (van de hashtag) aan te passen om zo snel van de ene hashtag naar de andere te springen.

Handige tip voor het zoeken op hashtags op LinkedIn

Meldingen krijgen bij nieuwe posts

Wil je een melding krijgen op het moment dat er een nieuwe post geplaatst is met een bepaalde hashtag? Of op een bepaald woord, dat kan uiteraard ook? Klik dan op het belletje naast je zoekopdracht.

melding krijgen van hashtags op LinkedIn

Van hashtags naar leads

Hashtags zijn een krachtig hulpmiddel op LinkedIn om je berichten beter vindbaar te maken en om betrokkenheid bij specifieke onderwerpen te stimuleren. Door het juiste gebruik van hashtags kun je de zichtbaarheid van je posts vergroten en je doelgroep beter bereiken.

Hou daarom vooral ook goed in de gaten wie je posts liket en er op reageert. Soms liggen je prospects gewoon voor het oprapen. Even het profiel aanklikken, hun content bekijken, een like of reactie uitdelen en wie weet wat er vervolgens uitrolt. Een uitnodiging tot linken is ook zo verstuurd. Blijf daarin wel weg van spam, maak eerst kennis, zorg dat die persoon jou (en eventueel je bedrijf) leert kennen. 

EEN BOODSCHAP VAN ONS

500 TIPS EN IDEEËN VOOR JE LINKEDIN-POSTS

Hoe creëer je een LinkedIn-post die je doelgroep ook echt raakt

Hoe zet je een goede LinkedIn contentstrategie op

Wanneer kun je het beste een post plaatsen en hoe vaak doe je dat?

Hoe werkt het algoritme

Tips voor SEO, AI, en auteursrechten

Werken hashtags nog en wat doe je met tags

Wat is het verschil tussen liken, reageren en reposten

LinkedIn expert Corinne Keijzer deelt samen met 11 andere topspecialisten maar liefst 500 tips en ideeën voor jouw LinkedIn-posts. Wedden dat het werkt?  

LEES VERDER

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Foto van Corinne Keijzer

Corinne Keijzer

Corinne is sinds 2010 volledig gespecialiseerd in LinkedIn marketing en -strategie. Ze is officieel tot ambassadeur benoemd door LinkedIn en beschikt over de officiële LinkedIn certificeringen. Ze heeft haar diploma NLP Practitioner en een uitgebreide opleiding in breinkennis en hersenwetten. Hiermee weet zij zich te onderscheiden in haar trainingen en geeft ze haar deelnemers een groot voordeel. Corinne is een bekende auteur in Nederland, ze schreef honderden artikelen en maar liefst 4 bestsellers over LinkedIn. Ze is bekend van diverse media zoals RTL Nieuws, Telegraaf, AD, NRC, Nu.nl, RTL Z en Radio 1, 538 en Q-music. Wil je haar een keer uitnodigen voor een interview? Geen probleem, ze werkt altijd graag mee!

Open LinkedIn-trainingen voor bedrijfspagina-beheerders

Lees ook

LinkedIn

LinkedIn cijfers 2023 – een overzicht

In mei 2023 bestond LinkedIn 20 jaar. Op dat moment telde het platform 930 miljoen geregistreerde accounts. Precies een half jaar later, op 1 november, staat de teller op…. 1 miljard! Tijd voor een feestje maar ook een lijstje met alle huidige LinkedIn cijfers.

Lees verder »
Winkelwagen
Scroll naar boven