Je post is 2.028 keer bekeken. Je hebt 18.299 impressies op je bijdragen, je profiel is 13.25 keer weergegeven. Pffff, het duizelt soms gewoon. Wat betekenen eigenlijk al die cijfertjes, wat zegt dat over al deze zaken op LinkedIn? In dit artikel krijg je een uitgebreid overzicht van alle cijfers voor het persoonlijke profiel.
Inhoud artikel:
LinkedIn statistieken persoonlijk profiel
Je persoonlijke profiel kent een aantal statistieken die qua cijfers afhankelijk zijn van de tools die je gebruikt. Je vindt de statistieken onder je introductie. Deze cijfers zijn alleen voor jezelf zichtbaar.
Als je klikt op ‘Alle statistieken weergeven’, dan zie je nog meer cijfers. Wat je precies ziet is afhankelijk van wat je gebruikt aan tools op LinkedIn. In mijn voorbeeld zie je cijfers van de Nieuwsbrief die ik gebruik op LinkedIn. Hier kun je ook cijfers zien van Audio events of LinkedIn Live welke ikzelf niet gebruik.
Ik loop de cijfers hieronder met je door van linksboven naar rechts en dan naar beneden.
Aantal impressies van je bijdragen in de LinkedIn statistieken
Impressies zie je regelmatig voorbij komen. Deze term wordt door LinkedIn door elkaar gebruikt met ‘Weergaven’, in het Engels ‘Views’. Op je persoonlijke profiel toont LinkedIn het aantal impressies van de afgelopen 7 dagen.
Klik je door op het aantal impressies, dan krijg je meer informatie te zien.
Je kunt de periode, waarover je resultaten wilt zien, aanpassen tot een jaar. Je content is daarna ook verdwenen en niet terug te halen.
Van de geselecteerde periode zie je de ‘Best presterende bijdragen’ en je kunt impressies aanpassen naar ‘Interacties’.
💡Interacties wil zeggen: het totaal aantal likes, reacties en reposts van persoonlijke profielen. Van bedrijfspagina’s wordt de interactie niet meegeteld.
500 TIPS EN IDEEËN VOOR JE LINKEDIN-POSTS
Hoe creëer je een LinkedIn-post die je doelgroep ook echt raakt
Hoe zet je een goede LinkedIn contentstrategie op
Wanneer kun je het beste een post plaatsen en hoe vaak doe je dat?
Hoe werkt het algoritme
Tips voor SEO, AI, en auteursrechten
Werken hashtags nog en wat doe je met tags
Wat is het verschil tussen liken, reageren en reposten
LinkedIn expert Corinne Keijzer deelt samen met 11 andere topspecialisten maar liefst 500 tips en ideeën voor jouw LinkedIn-posts. Wedden dat het werkt?
Wat houdt een 'impressie' of 'weergave' van een post precies in
Een impressie of weergave van een post betekent:
- Je post is voor minimaal 50% en voor minimaal 300 milliseconde zichtbaar geweest óf er is eerder doorgeklikt op ‘Meer weergeven’. Dit zijn géén unieke weergaven. Als je de post blijft refreshen telt hij steeds een weergave erbij.
- Videoweergaven worden op dezelfde manier berekend. Niet te verwarren met ‘Videoprestaties’ welke aangeven dat de video minimaal 3 seconden is bekeken (let op, op de bedrijfspagina geven ze 2 seconden aan). Dit cijfer ligt dan ook altijd lager dan het aantal ‘Weergaven’.
- Een artikel/nieuwsbrief (geschreven op LinkedIn) krijgt pas de weergaven bijgeteld als iemand doorgeklikt heeft en ook echt daadwerkelijk het artikel geladen heeft. Ook hier geldt een verschil met ‘Prestaties’, zie verderop in dit artikel. Maar let op: deze artikelen worden ook getoond als bijdrage in de tijdlijn. En dán gaat het weer om weergaven zoals bij een ‘gewone’ post.
Oftewel: je weet nooit zeker of iemand je post, video of artikel ook daadwerkelijk gelezen of gezien heeft. Net als kijkcijfers op tv niet echt heel betrouwbaar en in dit geval vooral ook heel erg manipuleerbaar, maar wel een lekker cijfer om te meten 😉.
Aantal volgers in je LinkedIn statistieken
Je kunt direct doorklikken op het tabje ‘Doelgroep’ vanuit de vorige statistiek (rechts naast bijdragen bovenin) of je klikt op het aantal volgers in je statistieken overzicht. Daar zie je het aantal volgers en het verloop hiervan. Ook hier kun je tot een jaar terug het overzicht opvragen. Ook zie je welke functie je volgers hebben, vanuit welke locatie, branche, senioriteitsniveau, bedrijfsgrootte én welke bedrijfspagina ze gekoppeld hebben aan hun werkervaring.
Deze laatste gegevens zijn best leuk om door te lopen, zo weet je of je je juiste doelgroep als volger aantrekt.
💡Vooral de bedrijfsnamen zijn heel interessant, bijvoorbeeld voor social selling. Ben jij op zoek naar prospects, zoek dan connecties op die daar werken. Een like, reactie of privéberichtje kan je misschien al bij ze aan tafel krijgen.
Profielbezoekers
Een van de leukste onderdelen van het persoonlijk LinkedInprofiel en, voor sommigen, ook best een spannende. Want wie o wie heeft op je profiel gekeken?
In de gratis versie zie je je laatste 5 profielbezoekers van de afgelopen 90 dagen wanneer je op het cijfer doorklikt.
Uit privacy overwegingen heb ik mijn gluurders onzichtbaar gemaakt. Op de middelste van de 5 na. Waarom?
De middelste heeft zijn profiel verborgen. Soms is dat onbewust, maar helaas doen mensen dat soms ook bewust. Ze willen niet laten zien dat ze bij jou gekeken hebben. Gemiste kans wat mij betreft, hoe moeten we nou netwerken?
Als je jezelf verbergt in de privémodus, dus anoniem maakt, dan zie je zelf ook niet wie er bij jou op je profiel heeft gekeken. Dat is dus tweerichtingsverkeer.
Sta jij nog op anoniem? In de instellingen kun je het onder ‘Zichtbaarheid’ aanpassen. Uiteraard kies je de bovenste optie. Of je moet een héél goede reden hebben om anoniem te zijn (in sommige beroepen is het beter om jezelf niet kenbaar te maken).
Zoekvermeldingen
Dan hebben we nog ‘Zoekvermeldingen’. Het aantal keren dat je in de afgelopen 7 dagen in de zoekresultaten naar boven bent gekomen op LinkedIn.
Let op: dit betekent niet dat ze per se je profiel bezocht hebben of daarop beland zijn na een zoekopdracht. Dit is een ander cijfer dan je profielbezoekers hierboven.
Dit cijfer is omhoog te krijgen door de juiste zoekwoorden in je profiel te gebruiken. Het werkt dus ongeveer hetzelfde als SEO, zoekmachine-optimalisatie. Op het moment dat mensen zoeken op bepaalde woorden kom je in de zoekresultaten naar voren.
Als je op het cijfer geklikt hebt, zie je de functietitels waarvoor je gevonden bent. Deze kunnen trouwens enorm afwijken van je echte functietitels. Het blijft altijd een mysterie hoe dat kan.
Scrol je verder naar beneden dan zie je ook de bedrijven waar de personen werken. Heb je een betaalpakket, dan zie je ook wie dat zijn. Onderaan zie je dan tot slot nog de belangrijkste functietitels van mensen die je gevonden hebben.
Nieuwsbrief - 2 verschillende LinkedIn statistieken
Wie nog steeds beweert dat het niet lucratief is om artikelen op LinkedIn te schrijven moet zijn huiswerk beter doen. Sinds je er een ‘Nieuwsbrief‘ van kunt maken schieten de cijfers regelmatig door het dak en is het een van de meest interessante content-opties op LinkedIn geworden.
Niet alleen zie je hier hoeveel nieuwe abonnees je hebt verworven in de afgelopen 7 dagen, ook zie je hoeveel keer je nieuwsbrief weergegeven is in diezelfde periode.
Scrol je verder in deze statistieken dan zie je wat voor functietitels je abonnees hebben en ook wie je abonnees zijn.
Ook vanuit de Nieuwsbrief zelf (en ook vanuit een artikel) kun je apart statistieken opvragen door op ‘Statistieken weergeven’ te klikken.
Deze statistieken wijken iéts af van de statistieken vanuit je profiel bekeken. Twee belangrijke verschillen:
- Je kunt vanuit het artikel/nieuwsbrief zelf je statistieken downloaden in een Excel bestand. Niet dat je daar wat aan hebt, probeer maar eens uit. Bij mij staat er iets over vacatureprestaties, iets dat hier niets te zoeken heeft naar mijn mening.
- Je ziet in deze statistieken ‘Prestaties’ van je artikel. Het grote verschil met impressies/weergaven is, dat hierin ook de weergaven in de mailings meegenomen worden. Op het moment dat je een artikel publiceert ontvangen een hoop abonnees ook een mail daarvan.
Hopelijk heb ik het hiermee een beetje duidelijker en overzichtelijker gemaakt voor je. Ben ik iets vergeten, is er iets aangepast, heb jij statistieken van LinkedIn Live of Audio die ik toe kan voegen? Laat een reactie achter.
Tot slot: cijfertjes zijn niet alleszeggend. In mijn Training over contentstrategie geef ik ook altijd aan dat KPI’s daar niet alleen over moeten gaan. Sterker nog, ik vind het de zwakste KPI’s die er zijn.
Uiteindelijk gaat het om het echte doel: leads, klanten en sollicitanten aantrekken, zichtbaarheid vergroten, naamsbekendheid verhogen, mensen naar de website leiden.
INCOMPANY TRAINING LINKEDIN
Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn
Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.
- Google review score: 4.9/5 ⭐⭐⭐⭐⭐
- LinkedIn-specialist sinds 2010
- Officieel erkend LinkedIn Ambassador