Google reviewscore: 4.9
4.9/5

Nieuwsbrief of artikel op LinkedIn: de complete gids

Hoe schrijf je een artikel of nieuwsbrief op LinkedIn? Corinne Keijzer, LinkedIn expert en trainer legt het in dit artikel uit.

Een nieuwsbrief of artikel op LinkedIn, wat is eigenlijk het verschil? En wat is het voordeel van deze opties? Hoe werkt het en waar vind je ze? Waarom zou je artikelen schrijven op LinkedIn en niet op je eigen website? Of is allebei ook goed? Maar wat doe je dan met dubbele content? 

Op al deze vragen geef ik je in dit artikel antwoord. En geloof me, een artikel of nieuwsbrief op LinkedIn is ijzersterk. Sterker nog, het wordt enorm goed geïndexeerd in de zoekmachines én blijft altijd bestaan en daardoor ook vindbaar. LinkedIn gaat de komende jaren nog veel meer inzetten op artikelen en daarom zal dit artikel ook continu bijgewerkt worden aan de uitbreidingen die eraan komen.

Update: dit artikel is op 7-8-2024 herschreven naar aanleiding van een aantal wijzigingen.

Inhoud artikel:

Wat is het verschil tussen een post, nieuwsbrief of artikel op LinkedIn

Je hebt op LinkedIn de mogelijkheid om jezelf, of je organisatie, zichtbaar te maken met posts (of bijdragen). Dit doe je op de tijdlijn op de homepage. Posts zijn korte stukjes tekst (maximaal 3.000 tekens) vergezeld van bijvoorbeeld een foto, video, poll, linkje of document. Deze posts verdwijnen altijd vrij snel van de tijdlijn. Meestal na een dag en met een beetje mazzel na 2 dagen of nog wat langer. Wel kun je je eigen posts nog uitlichten in je persoonlijke profiel of op de bedrijfspagina en ze blijven vindbaar in de zoekmachines. Van LinkedIn en ja, zelfs in Google en Bing. Al moet je daar vaak wel heel goed zoeken.

Artikelen (of blogs) zijn een heel ander verhaal. Op het moment dat je ervoor kiest om een artikel te schrijven kom je in een aparte omgeving op LinkedIn terecht. Dit is alleen mogelijk vanaf de desktop/laptop, niet op mobiele applicaties.

De optie om een artikel te schrijven voor LinkedIn vind je op de homepage onder 'Bijdrage'.

Hier zie je allerlei opties om een artikel te schrijven. Onder andere koppen, opsommingen, tekstopmaak, het toevoegen van video’s, foto’s, een quote en andere artikelen én je hebt maar liefst 125.000 tekens de ruimte. Scheelt nogal he? 

De opmaak van een artikel op LinkedIn met alle opties die er zijn zoals dik drukken, schuin drukken, opsommingen en een quote optie.

Artikelen zijn supersterk als het gaat om zichtbaarheid en vindbaarheid. Ze blijven altijd bestaan in het zogenaamde ‘Pulse’ systeem van LinkedIn, komen goed naar boven in de zoekmachine van LinkedIn maar óók die van andere zoekmachines zoals Google. Sterker nog, ze komen vaak boven (zelfs grote) websites zoals je hieronder ziet. Mijn artikel over Cialdini, wat ik op LinkedIn gepubliceerd heb, komt boven die van een artikel over hetzelfde onderwerp op Frankwatching.

Hoe zit het met dubbele content op LinkedIn? Corinne Keijzer legt het je uit.

Een nieuwsbrief klinkt heel zwaar, maar is precies hetzelfde als een artikel. Het verschil zit hem enkel in de mogelijkheid om je te abonneren op artikelen. Op het moment dat mensen zich abonneren op je artikel, wat dan een nieuwsbrief heet, krijgen ze ook een melding dat je een nieuw artikel gepubliceerd hebt. En dáár zit een heel groot voordeel zoals je misschien zelf ook al begrijpt.  

💡Artikelen zijn vanuit zowel het persoonlijk profiel als de bedrijfspagina te publiceren. Net als met bijdragen zijn de publicaties vanuit het persoonlijke profiel sterker. Het wordt meer en beter gelezen en ook de interactie is een stuk hoger. Dit omdat mensen liever met mensen praten en niet met bedrijfspagina’s of logo’s. 

Wat gebeurt er na publicatie van een artikel of nieuwsbrief

Een nieuwsbrief of artikel op LinkedIn wordt na publicatie op je tijdlijn als bijdrage getoond. Je hebt, net als andere bijdragen, 3.000 tekens de ruimte voor een begeleidende tekst. Deze tekst is heel belangrijk aangezien je daarmee mensen aanspoort het artikel te lezen

Zorg altijd voor een kort maar bondige samenvatting van wat er in het artikel te lezen is. Mensen hebben namelijk niet altijd zin om te klikken en zo maak je ze nieuwsgierig. Of ze hebben voldoende aan jouw tekst. Of ze taggen anderen omdat ze denken dat die er in geïnteresseerd zijn. En daarnaast is het ook nog eens goed voor je dwelltime, een belangrijke factor voor het algoritme

Geloof me, met een begeleidende tekst valt of staat je post met artikel. Vooral de eerste regels zijn belangrijk als je wat meer tekst gebruikt. Prikkel je doelgroep door met een sterke tekst je post te starten. 

Hoe maak je een LinkedIn nieuwsbrief aan

Op het moment dat je hebt geklikt op ‘Artikel’ zoals je in het screenshot hierboven ziet, kom je in de aparte omgeving om een artikel op te maken. Voor het aanmaken van een nieuwsbrief klik je rechts op ‘Beheren’. In het menu kies je voor ‘Nieuwsbrief maken’. 

Een nieuwsbrief op LinkedIn maak je door op 'Beheren' te klikken en daarna op 'Nieuwsbrief maken'.

💡 Je kunt maar liefst 5 verschillende nieuwsbrieven maken. Dit kan vooral voor de bedrijfspagina handig zijn als je verschillende thema’s of doelgroepen hebt. 

Vul nu alle velden voor de opmaak van je nieuwsbrief in die je op de volgende pagina tegenkomt: 

  1.  Een kort maar krachtige titel die direct in maximaal 30 tekens duidelijk maakt over welk onderwerp je nieuwsbrief gaat.
  2. De regelmaat dat je wilt publiceren. Je kunt kiezen uit 1 keer per dag, 1 keer per week, 1 keer per 2 weken of maandelijks. Het is niet zo dat je er voor afgestraft wordt als je het niet met die regelmaat publiceert, maar voor de opbouw van een trouwe lezersgroep is het wel belangrijk dat je continuïteit waarborgt door met regelmaat te publiceren. 
  3. Een beschrijving van maximaal 120 tekens die aangeeft waar je nieuwsbrief over gaat
  4. Een afbeelding die uiteraard moet passen bij je nieuwsbrief. Dit hangt af vanaf welk account je de nieuwsbrief publiceert. Vanaf het persoonlijke profiel is een profielfoto ook prima als je niets anders hebt. Vanuit het bedrijfsaccount zou ik iets creatiever zijn en niet het logo van de organisatie gebruiken. 
Uitleg over de velden die je in moet vullen voor je LinkedIn nieuwsbrief.
EEN BOODSCHAP VAN ONS

INCOMPANY TRAINING - MEER SUCCES MET LINKEDIN

Jij en je collega’s willen ‘iets’ met LinkedIn. Maar waar begin je dan…?

LEES VERDER

Waar moet je op letten bij het opmaken van het artikel

Ook al wijst het zich redelijk vanzelf, ik geef je graag een paar tips voor het opmaken van het artikel of de nieuwsbrief. 

Kies een sterke omslagfoto

Je omslagfoto komt direct groot in beeld bij publicatie als bijdrage op de tijdlijn. Daarom is het van belang dat deze aanspreekt en mensen door laat klikken. Je kunt een eigen afbeelding gebruiken, bijvoorbeeld door er een te creëren met bijvoorbeeld Photoshop of Canva. Of je gebruikt AI. LinkedIn biedt hiervoor ook de mogelijkheid via Microsoft Designer. Gratis en voor niets. Klik daarvoor op de optie rechts, ‘Een ontwerp maken’. 

Hoe maak je een omslagfoto voor je LinkedIn nieuwsbrief.

Het is belangrijk om de opdracht zo duidelijk mogelijk te omschrijven zodat de tool snapt wat je wilt. Check ook altijd de suggestie die je eronder ziet staan.

Overigens is het gewoon in het Nederlands in te voeren maar je kunt er uiteraard ook voor kiezen om het in het Engels te doen. 

Hoe maak je een omslagfoto voor je LinkedIn nieuwsbrief.

Kies een sterke titel

Inkoppertje zou je denken maar het gaat vaak al mis bij de titel. Deze moet iemand direct aanspreken om verder te lezen en door te klikken.

Kies een sterke titel voor je artikel waaruit mensen direct kunnen opmaken waar het over gaat. Zoals al eerder aangegeven is de titel samen met de coverafbeelding het eerste wat ze zien als je het artikel deelt. Uit onderzoek van Semrush blijkt dat artikelen met lange titels van 10 tot 13 woorden twee keer zoveel verkeer aantrekken en dat deze anderhalf keer meer gedeeld worden dan korte titels die minder dan 7 woorden bevatten. 

De onderwerpen die het best werken zijn de ‘How-to’s’ en uitleg over bepaalde onderwerpen, zij worden anderhalf keer zoveel gedeeld. Ook lijstjes doen het heel goed, uit ervaring kan ik dat bevestigen. Deze trekken twee keer zoveel verkeer aan en worden twee keer zoveel gedeeld.

Soms is het ook handig om de doelgroep te benoemen. In plaats van ‘Tien tips over coaching’ kun je er ook van maken: ‘Tien tips voor businesscoaches’. Hiermee trek je direct de aandacht van de juiste doelgroep.

Gebruik duidelijke koppen

Het is van essentieel belang dat je koppen gebruikt in je artikel. Waarom? Zo maak je het leesbaar en kunnen mensen aan de hand van de koppen snel vinden wat ze zoeken of begrijpen waar het artikel naartoe leidt. Ook voor zoekmachines zoals Google en Bing werkt dit prettig, je vertelt met koppen waar je artikel over gaat en maakt het scannen daardoor makkelijker voor deze machines wat ten goede komt aan de kwaliteit van je artikel en dus ook ranking.

Je vindt de koppen onder ‘Stijl’.

💡 ‘Titel’ is altijd gereserveerd voor de titel. Voor de andere koppen gebruik je dus ‘Subtitel’. 

Gebruik media - het liefst verschillende varianten

Koppen binnen artikel op LinkedIn, Titel en subtitel.

Je hebt de mogelijkheid om zowel foto’s, video’s als weblinks te plaatsen in je artikel. Het is zeker aan te raden dit te doen. Het maakt je artikel visueler en het voegt vaak ook iets toe. We verwerken afbeeldingen ook 60.000 keer sneller dan tekst met ons brein. Belangrijk feitje 😉 .

  • Het linker icoontje, binnen de rode omranding, is voor het opnemen van een hyperlink naar een website onder een woord in je tekst.
  • Het middelste icoontje is bedoeld om een artikel of video van een andere website op te nemen in je eigen artikel. Het verschil met de vorige optie is dat je bij deze ook echt een preview met metatekst krijgt naar het artikel. Beetje zoals je het op de tijdlijn ook ziet zeg maar.
  • Het rechtse icoontje is bedoeld voor het toevoegen van een jpg, jpeg of png bestand. Afbeeldingen en foto’s dus. Gifjes zijn hierin ook mogelijk.
Je voegt media toe aan je LinkedIn artikel door het icoontje te gebruiken uit de menubalk.

Concepten bekijken en verwijderen

Als je op ‘Beheren’ klikt zie je verschillende opties in het uitklapmenu. Sommigen zijn al voorbij gekomen, maar deze wil je ook weten. Je artikel of nieuwsbrief wordt altijd automatisch opgeslagen, hiervoor hoef je niets te doen. Je vindt deze concepten terug onder ‘Concepten’. Heel logisch :).

Zo vind je het concept van je artikel op Linkedin terug - onder beheren.

Je ziet via deze optie niet alleen je concepten terug maar ook je geplande en gepubliceerde berichten. Klik je op de drie puntjes achter een concept, dan zie j de opties tot bewerken, verwijderen en dupliceren.

Hoe sla je een nieuwsbrief op LinkedIn op? LinkedIn expert en trainer Corinne Keijzer geeft uitleg.

Je artikel als concept delen voor redactiewerk

Dit is echt een hele fijne: je kunt je concept delen met iemand om er, bijvoorbeeld, taaltechnisch naar te laten kijken. Of om de inhoud sowieso nog even goed te laten checken. Als je klikt op ‘Beheren’ zie je bovenaan ‘Voorbeeld staan’. 

Voorbeeld voor artikel op LinkedIn

 Klik door op ‘Concept delen’. 

Hoe sla je je artikelen of nieuwsbrief op LinkedIn zichtbaar? LinkedIn expert en trainer Corinne Keijzer geeft uitleg.

Nu zie je een link die je kunt delen met iemand,  bijvoorbeeld om je tekst te redigeren of te checken op feiten en fouten. De link heeft de woorden ‘draft’ en ‘preview’ in de URL staan zoals je ziet. Zodra je het artikel publiceert wordt het openbaar en krijg je een andere link. 

LinkedIn artikel delen als concept

Hoe zit het met dubbele content en SEO

De vragen die ik naar aanleiding van dit onderwerp altijd krijg is: “Kan ik artikelen van onze website als artikel op LinkedIn plaatsen?” en “Hoe zit het met dubbele content?”.

Ten eerste zou ik zelf nooit adviseren content van je website 1 op 1 over te nemen op LinkedIn. Ik zou dergelijke artikelen als bijdrage plaatsen, dus een tekst met link en daarmee ook een preview en doorklikmogelijkheid naar je website.  

Wel kun je eventueel artikelen herschrijven, bijvoorbeeld omdat ze al wat verouderd zijn. Je kunt ook een van de vele AI tools vragen je artikel om te gooien voor LinkedIn. 

Verder is het een broodjeaapverhaal dat je ‘afgestraft’ wordt op het moment dat je dubbele content plaatst. Wel is het zo dat Google keuzes moet maken. Als iemand zoekt op bepaalde kernwoorden en de keuze is jouw website of LinkedIn, dan kán het zijn dat LinkedIn de voorkeur krijgt omdat deze nou eenmaal vele malen groter is. Over het algemeen dan hè, ik ken jullie website niet 😉 .

Het is daarom altijd van belang te zorgen dat artikelen op je eigen website sowieso geïndexeerd zijn voordat je ze doortrekt naar LinkedIn als artikel. Je kunt dit zelf checken in Google. 

Let ook op je SEO-instellingen in je artikel of nieuwsbrief

In je artikel of nieuwsbrief heb je 2 SEO-instellingen die ik adviseer altijd in te vullen. Dit zijn namelijk de gegevens die je terugziet in de zoekmachines op het moment dat iemand zoekt op woorden uit jouw artikel. 

Klik op ‘Beheren’ in het opmaaksysteem voor je artikel. Uit het menu dat uitklapt kies je de optie: ‘Instellingen’. 

Waar stel je de SEO in voor een artikel op LinkedIn? Via Instellingen.

De URL is op dit moment nog niet aan te passen. Klik je op ‘URL maken’, dan krijg je een URL van LinkedIn toegewezen. In de toekomst zal deze wellicht aangepast kunnen worden.

Kies nu een ijzersterke titel in 60 tekens. Dit kan uiteraard gewoon de titel zijn die je al gekozen had voor je artikel. Het kan ook een verkortte titel zijn als die erg lang is.

Beschrijf kort en bondig waar je artikel over gaat in maximaal 160 tekens. Denk hierbij ook aan woorden waar mensen op zoeken, zodat je eerder in de zoekresultaten verschijnt. 

LinkedIn artikel SEO instellingen

💡Voordat je nu heel enthousiast je eerste nieuwsbrief gaat opmaken en publiceren, lees eerst volgende tips eens door. Vooral nummer 2 is van groot belang… 

EEN BOODSCHAP VAN ONS

500 TIPS EN IDEEËN VOOR JE LINKEDIN-POSTS

Hoe creëer je een LinkedIn-post die je doelgroep ook echt raakt

Hoe zet je een goede LinkedIn contentstrategie op

Wanneer kun je het beste een post plaatsen en hoe vaak doe je dat?

Hoe werkt het algoritme

Tips voor SEO, AI, en auteursrechten

Werken hashtags nog en wat doe je met tags

Wat is het verschil tussen liken, reageren en reposten

LinkedIn expert Corinne Keijzer deelt samen met 11 andere topspecialisten maar liefst 500 tips en ideeën voor jouw LinkedIn-posts. Wedden dat het werkt?  

LEES VERDER

10 extra tips voor je nieuwsbrief of artikel op LinkedIn

Tip 1: Vraag collega’s die lekker schrijven, en ook onderwerpen hebben om over te schrijven, artikelen/nieuwsbrieven te schrijven vanuit het persoonlijke profiel. Willen ze dat liever niet op persoonlijke titel doen, dan zou ik de bedrijfspagina hiervoor inzetten.

Tip 2: Ga je voor de nieuwsbrief? Zorg dan voor een ijzersterke eerste publicatie. Waarom? Omdat je connecties/volgers automatisch een uitnodiging krijgen om zich te abonneren. Dit gebeurt alleen bij de allereerste nieuwsbrief en die kans krijg je geen tweede keer dus pak gelijk de grote hoos bij de eerste. Daarna wordt het lastiger om ze te laten abonneren. Overigens krijgt iedere nieuwe connectie/volger ook automatisch een uitnodiging én als mensen zich abonneren op je nieuwsbrief en nog geen volger zijn worden ze dat daarna automatisch wel.  

Tip 3: Houd rekening met de zoekmachines. Doe onderzoek naar woorden die je wilt gebruiken, misschien zijn die nét even anders dan de woorden waar mensen op zoeken. Je kunt met Google Trends bijvoorbeeld een mooie vergelijking doen. 

Tip 4: Laat artikelen op LinkedIn samenwerken met jullie website. Het is mooi als je in je LinkedIn artikel links opneemt die verwijzen naar jullie eigen site omdat je daarmee het verkeer ook weer aantrekt. SEO technisch lever het geen backlinks op omdat LinkedIn een no-follow beleid heeft, het gaat puur om de zichtbaarheid binnen je eigen artikel. 

Tip 5: Schrijf actief en laat hulpwerkwoorden zoveel mogelijk weg. Kunnen, worden, zullen, dat soort woorden. Dat maakt het lezen een stuk prettiger. Schrijf bijvoorbeeld niet: ‘Je kunt reageren op een artikel door onderaan op ‘reactie’ te klikken.’ Maar schrijf liever: ‘Reageer op een artikel door onderaan op ‘reactie’ te klikken.’ 

Tip 6: Je kunt zowel bedrijfspagina’s als personen op LinkedIn taggen, net als in een post. Dit hoeven geen eerstegraads connecties te zijn, dit kan iedereen van LinkedIn zijn.

Tip 7: Schrijven = schrappen. Daarom is het soms fijn iemand mee te laten lezen met een concept. Mensen hebben snel de neiging teveel te willen vertellen, terwijl je een kwart zo weg kan laten uit de tekst.

Tip 8: Licht je nieuwsbrief uit bij het onderdeel ‘Uitgelicht’ in je persoonlijke profiel. Zo krijg je meer zichtbaarheid en abonnees voor je artikelen.

Tip 9: Plan je artikel eventueel in als je geen tijd hebt om het op een bepaalde dag of tijdstip te posten. Net als een bijdrage krijg je bij het publiceren de optie om het minimaal 1,5 uur in de toekomst in te plannen. 

Tip 10: Pas je Activiteiten aan en maak je nieuwsbrief als eerste tab zichtbaar. 

Hoe maak je je artikelen of nieuwsbrief op LinkedIn zichtbaar? LinkedIn expert en trainer Corinne Keijzer geeft uitleg.

Vragen, opmerkingen, aanvullingen? Laat hieronder een reactie achter.

EEN BOODSCHAP VAN ONS

INCOMPANY TRAINING - LINKEDIN VOOR BEDRIJVEN

Speciaal voor bedrijfspaginabeheerders die op LinkedIn willen heersen

LEES VERDER

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Foto van Corinne Keijzer

Corinne Keijzer

Corinne is sinds 2010 volledig gespecialiseerd in LinkedIn marketing en -strategie. Ze is officieel tot ambassadeur benoemd door LinkedIn en beschikt over de officiële LinkedIn certificeringen. Ze heeft haar diploma NLP Practitioner en een uitgebreide opleiding in breinkennis en hersenwetten. Hiermee weet zij zich te onderscheiden in haar trainingen en geeft ze haar deelnemers een groot voordeel. Corinne is een bekende auteur in Nederland, ze schreef honderden artikelen en maar liefst 4 bestsellers over LinkedIn. Ze is bekend van diverse media zoals RTL Nieuws, Telegraaf, AD, NRC, Nu.nl, RTL Z en Radio 1, 538 en Q-music. Wil je haar een keer uitnodigen voor een interview? Geen probleem, ze werkt altijd graag mee!

Open LinkedIn-trainingen voor bedrijfspagina-beheerders

Lees ook

Winkelwagen
Scroll naar boven