Een LinkedIn profiel aanmaken is niet zo moeilijk. Het invullen van het profiel ook niet. Maar wat zijn nou nét die kleine verschillen die het grote verschil maken? De reden waarom iemand wél of niet geïnteresseerd raakt in jou als professional of waarom diegene juist afdruipt na het zien van je profiel? Ik behandel in dit artikel de 10 belangrijkste punten van het persoonlijke profiel. Voor alle andere onderdelen heb ik een uitgebreide LinkedIn handleiding die je gratis kunt downloaden.
Inhoud artikel:
Waarom je persoonlijke LinkedIn profiel er toe doet
Je LinkedIn profiel is je digitale visitekaartje. Het is je fundering, je basis, de plek waar je mensen naar toe wilt trekken op LinkedIn. Stel, iemand heeft je gevonden via de zoekmachine of heeft een goede post van je gezien op de tijdlijn. Hij of zij is daardoor nieuwsgierig geworden, klikt door en ziet een half leeg profiel. Of met oude informatie. Of er ontbreekt informatie die net belangrijk is.
Doodzonde.
Als je tijd steekt in LinkedIn begin dan met het professionaliseren van je profiel. Zorg dat je eerste indruk inslaat als een bom. Dat mensen met je willen linken, dat ze je willen volgen of misschien wel meer. Ook als je opgezocht wordt voor bijvoorbeeld een zakelijke afspraak is het belangrijk een goede indruk te maken.
Aan de slag dus.
En mocht je meer willen weten, download dan gewoon de gratis Handleiding LinkedIn. Nu met zevendelige videocursus:
GRATIS HANDLEIDING LINKEDIN
Al meer dan 160.000 keer gedownload!
Alle tips en tricks om een professioneel LinkedInprofiel op te zetten.
Krijg meer klanten, leads én opdrachten.
Must read voor iedereen die serieus met LinkedIn aan de slag wil.
Download deze unieke LinkedIn handleiding en krijg als bonus de zevendelige online videocursus over LinkedIn van LinkedIn expert Corinne Keijzer er gratis bij!
Profielfoto
Het lijkt zo’n inkoppertje, de profielfoto. Maar ik neem hem niet voor niets mee in dit artikel. Helaas zie ik nog steeds veel ‘fout’ gaan en dat is zonde. Wist je dat een eerste indruk al binnen een kwart van een seconde geveld is?
Daarom geef ik je graag een aantal adviezen.
Ieder persoon is anders, iedereen is uniek, ieder profiel is persoonlijk. Met je LinkedIn profiel laat je graag zien wie je bent in je werkleven.
Tips voor je profielfoto
- Plaats een foto van jezelf. Niet met je partner, kind, hond, paard of op een zeilboot of in bikini. Het is een zakelijk platform, je zit er zo ook niet bij op je werk. Toch? Uitzonderingen daargelaten uiteraard😉.
- Een professionele foto van een fotograaf is natuurlijk super. Maar als dat, om wat voor reden dan ook, niet mogelijk is kun je net zo goed zelf een foto maken met je telefoon. Vraag wel of iemand anders het doet, een selfie is ook not done op LinkedIn. Ook een uitgeknipte foto met nog een bungelend handje of een half hoofd van iemand anders: niet doen.
- Let op het licht. Vooral kalende mannen willen nog wel eens een weerkaatsing hebben door een lamp of de zon. Maar ook een half dichtgeknepen oog staat niet professioneel.
- Zorg voor een scherpe foto, niet te ver en niet te dichtbij genomen. Je gezicht moet goed zichtbaar en herkenbaar zijn. Schouders en hoofd zijn voldoende.
- Het liefst kijk je ook in de camera. Mensen maken graag oogcontact.
- De achtergrond van je profielfoto zou ik zelf persoonlijk rustig houden. De kleur maakt niet uit, je kunt natuurlijk voor een huisstijl-kleur kiezen. Pas wel op dat je geen marketingmachine wordt voor je organisatie (allemaal dezelfde foto’s e.d.)
Ik vind het zelf belangrijk dat iemand ook echt zichzelf is op de foto. Je mag echt lachen, je hoeft geen pak met stropdas aan als je dat niet wilt en zeker al niet als je dat nooit draagt. Wees gewoon jij.
💡 Wil je weten wat anderen van jouw profielfoto vinden? Je kunt op Photofeeler je eerste indruk laten testen. Dit is gebaseerd op drie pijlers:
- Of je competent overkomt
- Of je sympathiek overkomt
- Of je invloedrijk overkomt
💡 Let op dat je bij het aanmelden de juiste categorie kiest. Je hebt namelijk naast de optie voor ‘Business’ ook de mogelijkheid te kiezen voor ‘Social’ of ‘Dating’. Je krijgt dan iets andere pijlers te zien om op te stemmen 😉.
Omslagfoto - achtergrondfoto
De achtergrondfoto van je profiel geeft direct een idee bij wie je bent en/of wat je doet in je werkleven. Het mooiste is als je iets met 1 of meerdere foto’s kunt doen. De kracht van LinkedIn is menselijkheid en persoonlijkheid. Blijf dus weg van statische saaie beelden of stockfoto’s. Hou het werk- of organisatie gerelateerd en versterk ook hiermee je eerste indruk.
Lukt het echt niet om iets te vinden wat bij je werk of organisatie past? Een mooie landschapsfoto is ook prima.
💡 Gebruik een foto of foto’s van jezelf of auteursrechtvrije foto’s. Dit voorkomt een hoop gedonder en een eventuele boete.
De kopregel
Het allerbelangrijkste stuk tekst van je LinkedIn profiel is de kopregel. Dit is het eerste wat mensen zien als je iets op de tijdlijn post. Maar ook als je ergens een reactie opgeeft of wat opduikt in de zoekmachine. Samen met je profielfoto is dit je eerste indruk.
LinkedIn vult je kopregel automatisch met je huidige werkervaring. Je kunt hem aanpassen in 120, afhankelijk van het apparaat soms zelfs 220, tekens.
Wees creatief met je kopregel. Bedenk wat mensen als eerste van jou moeten weten. ‘Accountmanager’, ‘Projectleider’, ‘HR medewerker’… het zegt allemaal niet zoveel. Geef aan wat je doet voor iemand, in welke branche, bedenk wat jouw lezer als eerste moet zien om een indruk te krijgen wat je doet.
Of je nu een zinnetje gebruikt, steekwoorden of start met een vraag. Het mag en kan allemaal. Bedenk goed wie je doelgroep is en waar die op aanslaat. Soms is het ook een kwestie van uitproberen. De eerste 90 tekens zijn het belangrijkste, die zien mensen als eerste.
💡Gebruik eventueel AI (Chat GPT, Bard of een andere tool) om je te helpen als je er niet uitkomt. Omschrijf heel duidelijk wat je doet, voor wie, bij welk bedrijf en/of in welke branche.
Info - Samenvatting
Heb je profielbezoekers aangetrokken, bijvoorbeeld door je nieuwsgierig-makende kopregel, dan is het zaak om op je profiel uitgebreider te vertellen wie je bent en vooral: wat kun je betekenen voor je profielbezoeker.
Spreek je profielbezoeker aan in je Info. Doe net of je een gesprek aangaat met een potentiële koper, werk- of opdrachtgever, geïnteresseerde of wie dan ook die voor jou belangrijk is om aan te spreken. Spreek vanuit de ‘Ik’, niet vanuit de ‘Wij’ of alleen over je organisatie. Het is jóuw persoonlijke profiel.
Het werkt goed om een stuk herkenning te creëren. Dit doe je door bijvoorbeeld zinnetjes te gebruiken als:
- Herken je dat….
- Wist je dat…..
- Heb jij ook wel eens…
- Is jouw ervaring dat je….
Daarna vertel je jouw oplossing vanuit je functie of organisatie. Vertel wie je bent, wat je doet, wat je voor iemand kunt betekenen.
Ook voor het Info-stuk kun je gebruik maken van AI. Let wel op dat het je eigen stukje is en blijft. Ook hier geldt: wordt geen marketingmachine van de organisatie en schrijf je eigen stuk.
💡 Vergeet niet je contactgegevens erbij te zetten. Ook al is er een apart veld voor contactgegevens, niet iedereen kan die zien of weet het te vinden.
Uitgelicht
Een van de mooiste onderdelen van je LinkedIn profiel, al zeg ik het zelf, is ‘Uitgelicht’. Hét onderdeel waar je los kunt gaan met beeld.
Tekst is maar tekst. Ons brein verwerkt beelden 60.000 keer zo snel als tekst. De uitdrukking ‘een foto zegt meer dan 1.000 woorden’ klopt dan ook als een bus. In dit onderdeel kun je foto’s, afbeeldingen, video’s (via een link), artikelen, weblinks, presentaties, documenten én je bijdragen uitlichten.
Heb je een LinkedIn nieuwsbrief, ook die kun je uitlichten. En met een premium betaalpakket is het ook mogelijk diploma’s toe te voegen.
Het toffe aan het uitlichten van bijdragen/posts is dat je langer de aandacht vasthoudt op een bepaald item. Op de tijdlijn verdwijnt je post al vrij snel. Een dag, misschien 2 dagen en met een beetje mazzel nog wat langer, maar dan is het klaar. Op je profiel licht je de post uit en zo kunnen je profielbezoekers de inhoud nog steeds bekijken, erop liken of reageren of het reposten.
500 TIPS EN IDEEËN VOOR JE LINKEDIN-POSTS
Hoe creëer je een LinkedIn-post die je doelgroep ook echt raakt
Hoe zet je een goede LinkedIn contentstrategie op
Wanneer kun je het beste een post plaatsen en hoe vaak doe je dat?
Hoe werkt het algoritme
Tips voor SEO, AI, en auteursrechten
Werken hashtags nog en wat doe je met tags
Wat is het verschil tussen liken, reageren en reposten
LinkedIn expert Corinne Keijzer deelt samen met 11 andere topspecialisten maar liefst 500 tips en ideeën voor jouw LinkedIn-posts. Wedden dat het werkt?
Je persoonlijke LinkedIn profiel in meerdere talen
Heb je een doelgroep in meerdere talen? Dan is het handig je LinkedIn profiel ook in meerdere talen aan te maken. Er zijn maar liefst 46 talen beschikbaar en je bepaalt zelf welke ‘standaard’ wordt.
Ik heb mijn eigen profiel in het Nederlands en in het Engels. Het grote voordeel hiervan is dat als iemand zijn taalinstellingen op Nederlands heeft staan, hij mijn profiel ook in het Nederlands ziet. Staat zijn instelling op Engels, dan ziet hij mijn profiel in het Engels. Is hij anderstalig dan Engels of Nederlands, dan ziet hij de standaardtaal.
💡 Je profiel in een andere taal aanmaken heeft nóg een voordeel: je maakt je profiel ook vindbaar voor zoekwoorden in die andere taal.
Contactgegevens
Je contactgegevens zijn belangrijk als je wil dat mensen contact met je zoeken. Je kunt hierin verschillende gegevens kwijt zoals websites, telefoonnummer, kantooradres en je verjaardag.
Al deze gegevens zijn alléén zichtbaar voor je eerstegraads netwerk, oftewel, de mensen waar je direct mee gelinkt bent. Uitzondering is de website, die is wél zichtbaar voor LinkedIn-leden. En je e-mailadres kun je in de instellingen privé maken of juist openstellen voor je netwerk.
💡 Sommige mensen vinden de verjaardag een mooie kans om weer eens contact te maken met iemand. Dat is zo maar weet ook dat dit soort gegevens gevoelig zijn en vaak gevraagd worden ter verificatie, bijvoorbeeld bij een bank.
Koppel de juiste bedrijfspagina
Bovenin je profiel zie je, als het goed is, de naam van je organisatie staan. Deze is gekoppeld vanuit je werkervaring waarin je de bedrijfspagina gekoppeld hebt. Zie je geen logo of niet de juiste naam? Pas dit dan aan door in je werkervaring de juiste bedrijfspagina te koppelen.
💡 Heb je meerdere functies binnen meerdere bedrijven, bijvoorbeeld omdat je zelfstandige bent of een nevenfunctie hebt? Je kunt hier helaas maar 1 organisatie ’tentoonstellen’. Kies de belangrijkste, je kunt dit zelf instellen bij het potloodje.
Services
Het onderdeel Services biedt de mogelijkheid om je diensten uit te lichten. Je vindt deze optie onder de knop ‘Beschikbaar’. Daarna kun je informatie, foto’s en video’s delen voor maximaal 10 diensten. Ook kun je reviews ontvangen voor je diensten en je prijs opgeven.
Met een aparte knop binnen deze Services kunnen LinkedIn-leden een offerte opvragen. Vooral interessant voor zelfstandigen, freelancers en salesmanagers.
Personaliseer je URL
Iedereen krijgt bij het aanmaken van het LinkedIn profiel een unieke URL. Dit is niet de meest handige link om te verspreiden dus fijn dat je hem aan kunt passen. Hiervoor ga je naar het openbare profiel zoals je ziet in het screenshot.
Maak er een ‘nette’ link van door alle cijfertjes en letters uit de link te verwijderen. Je voornaam en achternaam laat je voor wat het is, met of zonder streepje. Een spatie gaat niet, evenals andere leestekens.
💡Heb je meerdere naamgenoten dan moet je creatief zijn. Een URL is namelijk altijd uniek. Lukt het niet zonder of met streepje gebruik dan je initialen of draai je voornaam en achternaam om. Een getal in je naam kan ook, gebruik alleen niet je geboortejaar. Dat zijn gegevens die je liever niet openbaar deelt (zie ook verjaardag in contactgegevens hierboven).
Er zijn nog veel meer opties
Uiteraard is er nog véél meer mogelijk met het persoonlijke LinkedIn profiel. Dit artikel heb ik beknopt gehouden. Mocht je meer willen weten dan adviseer ik je vooral mijn gratis Handleiding LinkedIn te downloaden. Je krijgt daarmee een goede basis voor je gehele profiel. Ook deze gratis checklist helpt je verder.
Uiteraard kun je ook een training volgen, we geven vanuit Digital Moves zowel VIP privé trainingen, incompany en open trainingen.
INCOMPANY TRAINING LINKEDIN
Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn
Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.
- Google review score: 4.9/5 ⭐⭐⭐⭐⭐
- LinkedIn-specialist sinds 2010
- Officieel erkend LinkedIn Ambassador