Google reviewscore: 4.9
4.9/5

LinkedIn uitnodigingen – tips voor een succesvolle aanpak

LinkedIn connectie verzoek

Uitnodigingen op LinkedIn van onbekenden, vol spam, liefdesverklaringen of zonder persoonlijk bericht. Al sinds de dag dat ik ergens begin 2010 mijn eerste LinkedIn training gaf, hoor ik mensen hierover mopperen. Vaak terecht, maar soms is het ook gewoon onwetendheid. Daarom een artikel met de do’s, don’ts, tips en alles wat je verder wilt weten over LinkedIn uitnodigingen. 

Inhoud artikel:

Je ontvangt een LinkedIn uitnodiging

Onder ‘Mijn netwerk’ op LinkedIn vind je, op zowel mobiel als laptop/desktop, je ontvangen uitnodigingen. Hier kun je direct de uitnodiging negeren (afwijzen) of accepteren. Op het moment dat je deze negeert, ontvangt diegene daar geen melding van. 

LinkedIn uitnodigingen zonder persoonlijk bericht

Je krijgt waarschijnlijk, net als ik, met regelmaat LinkedIn uitnodigingen zonder bericht. En vaak van onbekenden ook nog eens. Gemiste kans vanuit de andere kant, want waarom zou je zomaar iemand accepteren in je netwerk die niet eens de moeite doet tegen je te praten?

Ik vergelijk deze situatie altijd met een evenement. Daar gooi je ook niet je visitekaartje voor iemands neus waarna je zonder iets te zeggen wegloopt. De kans is heel klein dat diegene jouw visitekaartje bewaart, laat staan contact met je zoekt. 

Helaas is het niet altijd een bewuste actie van degene die je uitnodigt. LinkedIn staat bomvol suggesties met interessante mensen voor jou om te linken. Zodra je daar op klikt is de uitnodiging al verstuurd. Zonder bericht. En datzelfde geldt vanaf de mobiele applicatie. Stom genoeg kun je na klikken op ‘Connectie maken’ je uitnodiging niet meer personaliseren. Of toch wel? 

Verderop in dit artikel lees je hoe dit wel degelijk mogelijk is. 

Maar eerst dit…. 

Waarom linken met onbekenden interessant is

Het makkelijkste is natuurlijk om direct op ‘Negeren’ te klikken op het moment dat er geen berichtje bij het connectieverzoek zit. En al helemaal als het ook nog eens een totaal onbekend persoon voor jou is. Maar waarom zou je dat doen? 

LinkedIn wil graag dat je linkt met mensen die je al kent. Maar wij eigenwijze Nederlanders met onze handelsgeest zien dat toch iets anders. 

Linken met onbekenden kan juist hele mooie nieuwe relaties opleveren. Wat mij betreft ontmoet je mensen niet alleen maar in het echte leven, die ontmoet je ook online. 

Ik werk met veel mensen samen die ik zelf nog nooit live ontmoet heb. Zoals de redacteur van mijn boeken, Roelof Broekman. We hebben contact via de mail of app en dat is meer dan voldoende. Hij is goed in zijn werk en kwam via LinkedIn op mijn pad. Net als vele anderen waar ik ondertussen mooie netwerkrelaties mee heb. Ik probeer ze trouwens wel altijd een keer ergens live te ontmoeten. Evenementen zijn hier een mooie optie voor.

Het is jouw netwerk, jij bepaalt wie je daarin toelaat. En het is zeker niet de bedoeling dat je zomaar iedereen accepteert die jou uitnodigt. Sterker nog, dat raad ik zeer af. Helaas heb je namelijk ook te maken met mensen die LinkedIn zien als een dating-app of gebruiken als spam-machine. Of mensen die automation-tools gebruiken. Ook zijn er steeds vaker fake-profielen die op je gegevens uit zijn. Daarnaast is het geen wedstrijdje ‘wie de meeste connecties heeft’, kwaliteit gaat ook hier altijd ver boven kwantiteit. 

Hoe voorkom je dat je de verkeerde personen je netwerk in laat? Heel eenvoudig. 

Controleer eerst een aantal gegevens

Voordat je uberhaupt tijd steekt in degene die jou uitnodigt, is het handig om eerst een aantal gegevens te checken.

✅ Hoe ziet het profiel van deze persoon eruit? Lijkt het erop dat het echt is? Ziet het er professioneel uit? Wat zegt je onderbuikgevoel? Op zich maakt de branche of functie waar iemand in werkt niet veel uit. Ook hij of zij kan weer een netwerk hebben die jou verder helpt. 

✅ Deel je connecties met deze persoon? Zo ja, zijn dat mensen die je vertrouwt en ook niet zomaar iedereen toevoegen aan hun netwerk? 

✅ Check altijd de info over het profiel. Je vindt deze informatie onder ‘Meer’ in het profiel van de persoon.  

Klik je op ‘Over dit profiel’, dan zie je een aantal gegevens. Onder andere het jaartal onder ‘Lid geworden’ geeft al een aardige indicatie. Je weet dan in ieder geval dat het profiel niet recent pas aangemaakt is, wat vaak bij fake-profielen het geval is. 

Nog zekerder maakt het als je het verificatie-teken achter iemands naam ziet staan. Je kunt (op dit moment) op drie manieren geverifieerd worden door LinkedIn. 

verificatie teken linkedin

In dit artikel lees je alle ins en outs hierover en ook waarom je het bij mij niet (meer) ziet staan op mijn profiel

EEN BOODSCHAP VAN ONS

INCOMPANY TRAINING - MEER SUCCES MET LINKEDIN

Jij en je collega’s willen ‘iets’ met LinkedIn. Maar waar begin je dan…?

LEES VERDER

Vraag eerst door voordat je een uitnodiging accepteert

Als je denkt dat het een oprechte uitnodiging is van iemand, en het lijkt je interessant om te linken, dan is het tijd om zelf een berichtje te sturen.

Deze optie gebruik ik zelf al jaren en heeft me heel veel mooie klanten en relaties opgeleverd. Je vindt de optie alleen op laptop/desktop, niet op de mobiele applicatie helaas. 

Onder ‘Mijn netwerk’ zie je de lijst met uitnodigingen. Rechtsboven daarvan zie je ‘Alles weergeven’ staan. 

Klik je daar op, dan zie je je lijst met uitnodigingen nog een keer staan. Naast de opties ‘Negeren’ en ‘Accepteren’ zie je nu ook ‘Bericht’ staan bij de uitnodigingen waar geen berichtje bij zat.

Wat zet je in het bericht bij je LinkedIn uitnodiging

Je kunt deze persoon nu eerst een bericht sturen voordat je de uitnodiging accepteert of negeert. Je bepaalt uiteraard zelf wat je in zo’n bericht plaatst. Zelf gebruik ik vaak een dergelijk bericht: 

Beste NAAM,

dank je wel voor je uitnodiging hier op LinkedIn.

Voordat ik je accepteer hoor ik graag even waarom je me uitgenodigd hebt, er zat geen persoonlijk berichtje bij.

Misschien per ongeluk geklikt, het maximum aantal gepersonaliseerde uitnodigingen bereikt of juist een mooi moment om elkaar te gaan leren kennen. 

Ik hoor het graag!

Hartelijke groet, Corinne Keijzer

Heel veel ingewikkelder hoeft het niet. En dit soort berichten kun je snel boven toveren door ‘Fingertips‘ te gebruiken bijvoorbeeld. Een tool om templates op te slaan die je met zelfbedachte codes snel tevoorschijn haalt. Scheelt een hoop typewerk.

Hoe je daarna te werk gaat is aan jezelf. Ik geef mensen altijd een maand de kans om te reageren. Daarna wordt het alsnog ‘Negeren’, evenals spammers of ongewenste reacties.

Zo kreeg ik een keer terug van een kerel: ‘De een verzamelt munten, de ander postzegels, ik verzamel LinkedIn connecties, ik heb er al bijna 10.000.’  

Ik heb hem gefeliciteerd en verder vriendelijk bedankt voor de uitnodiging. Dat zijn niet de personen die ik in mijn netwerk wil.😉 

LinkedIn uitnodigingen versturen

Als je een onbekende uit wilt nodigen, is het het handigste om dat rechtstreeks vanuit het persoonlijk profiel van diegene te doen. Zoals eerder aangegeven wordt bij suggesties vaak de uitnodiging al verstuurd. De uitnodiging kan je dan niet meer personaliseren. Uitzonderingen, zoals gebruik van InMails via een premium betaalpakket, daargelaten. Ook via mobiele applicaties gaat het vaak verkeerd. Hier ga ik verderop in het artikel op in.

Klik op laptop/desktop in het profiel op ‘Connectie maken’. Zie je deze optie niet staan, klik dan door op ‘Meer’, daaronder vind je alsnog de optie. Dit heeft te maken met de Creatormodus.

Wat zet je in je LinkedIn uitnodiging

Nu heb je de mogelijkheid een bericht bij je uitnodiging te schrijven. Wil je je kans op acceptatie vergroten, dan is dat absoluut een must. Je kunt per maand slechts 5 keer gepersonaliseerde uitnodigingen versturen dus wees zuinig op je uitnodigingen en ga er bewust mee om. 

Wat je in het bericht zet hangt van een aantal factoren af:

✅ Wat is de reden van je uitnodiging? 
✅ Is het een totaal onbekende of heb je hem of haar al wel eens ontmoet?

Het kan bij een onbekende helpen om je bericht met een compliment te starten. Zoiets als: ‘Ik volg graag je waardevolle bijdragen op de tijdlijn, die zijn altijd zeer interessant’. Op deze manier geef je de ontvanger direct een goed gevoel waarmee je je kansen vergroot. Blijf ook absoluut weg van spam, dan kun je het helemaal vergeten. 

Ook het noemen van een wederzijdse netwerkrelatie kan helpen. Je ziet bij mensen in het 2de en 3de graads netwerk altijd wie je gemeenschappelijke connecties zijn. Een zin als: ‘Ik kreeg je naam door van …. ‘  of ‘Ik zie dat je ook gelinkt bent met een andere waardevolle relatie van me, namelijk….‘  kan helpen om het vertrouwen aan de andere kant te vergroten. 

Je hebt 200 tekens de ruimte voor je bericht. 

Het gevolg bij veel afwijzingen - IDK's

Wordt je uitnodiging afgewezen door de ander, dan is er nog niet veel aan de hand. Wel als diegene aangeeft je niet te kennen. Deze optie volgt na de ‘Negeren’ knop. 

Krijg je teveel van dit soort meldingen, de zogenaamde IDK’s (I Don’t Know’s), dan krijg je mogelijk restricties van LinkedIn. Het gevolg is dat je mensen niet meer uit kunt nodigen zonder hun emailadres te kennen bijvoorbeeld. 

Waarom je weg moet blijven van automation tools

In de voorwaarden van LinkedIn, hoofdstuk 8.2, staat dat je geen geautomatiseerde methoden mag gebruiken op het platform. Dit betekent dat je geen tools mag gebruiken om automatisch uitnodigingen te versturen. Ook niet om het maximum te omzeilen door de tool alleen gebruik te laten maken van een uitnodiging per mail. 

Mocht je toch zo eigenwijs zijn, LinkedIn detecteert dit soort tools steeds makkelijker. Je loopt daarmee kans op restricties, zoals het tijdelijk uitschakelen van je profiel. Je kunt je profiel er zelfs door kwijtraken. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. 

Hoe voeg je een bericht aan je LinkedIn uitnodigingen toe op mobiel

Via de mobiele applicaties voeg je een bericht toe aan je LinkedIn uitnodiging door op de 3 puntjes te klikken in het profiel van degene die je uitnodigt. In dit voorbeeld gebruik ik een Android telefoon, bij een Apple of ander merk kan het zijn dat de volgende optie ergens anders zit. 

Je ziet een menu opkomen met daarin ‘Uitnodiging aanpassen’. Klik daarop en je krijgt een veld om je bericht mee te sturen. 

LinkedIn uitnodigingen intrekken

Het is mogelijk om je uitnodiging weer in te trekken. Bijvoorbeeld als hij na een tijdje nog steeds niet geaccepteerd is en je bang bent gemeld te worden als een IDK (zie hierboven uitleg). Intrekken van een uitnodiging kan op 2 manieren: 

In het profiel van degene die je uitgenodigd hebt. Daar zie je ‘In behandeling’ staan na het versturen van de uitnodiging. Klik daarop en je ziet de mogelijkheid tot ‘Intrekken’. 

Screenshot_20231023_143306_LinkedIn

💡Let op, zoals je ziet in het screenshot kun je pas na 3 weken weer opnieuw een uitnodiging sturen aan deze persoon. 

Je kunt ook naar ‘Mijn netwerk’ gaan. Via ‘Alles weergeven’, je weet wel, de optie om ook een bericht te sturen aan iemand, klik je op ‘Verzonden’. Daar vind je al je uitnodigingen terug met de optie deze weer in te trekken.

💡 Een ingetrokken uitnodiging wordt niet verwerkt in het maximale aantal uitnodigingen dat je kunt versturen. Verstuurd is verstuurd, het gaat sowieso van het aantal af. 

Volgen in plaats van linken

Je kunt in totaal 30.000 connecties toevoegen aan je persoonlijke profiel. Dat is heel veel en door de loop der tijd zijn er ook echt mensen die dit aantal bereikt hebben. Of ze kwalitatieve netwerken hebben laat ik in het midden. Blijf altijd gaan voor kwaliteit en laat je niet leiden door aantallen, deze zeggen namelijk helemaal niets.  

Je kunt persoonlijke profielen ook volgen of je laten volgen, net als de bedrijfspagina’s. Wanneer je linkt met iemand wordt het een eerstegraads connectie. Ook wordt diegene automatisch volger, kan je privéberichten sturen en krijgt toegang tot een aantal profielonderdelen, waaronder je contactgegevens. 

Je kunt ervoor kiezen om de optie ‘Volgen’ leidend te laten zijn in je profiel. Iemand die je volgt wordt geen connectie en blijft dus 2de of 3de graads (of verder). Hij of zij kan niet in je contactgegevens neuzen (alleen websites zijn zichtbaar) en kan je ook geen privébericht sturen. Wel ziet diegene jouw posts op de tijdlijn voorbij komen. Even het algoritme daargelaten uiteraard. 

2 opties om de knop 'Volgen' in je profiel te zetten

Er zijn 2 manieren om de knop ‘Volgen’ direct in je profiel te plaatsen en daarmee de optie ‘Connectie maken’ te vervangen. Let op, beide opties bestaan al en blijven ook actief, welke knop je ook kiest in je profiel. Je vindt de optie ‘Volgen’ bij iemand op het profiel onder ‘Meer’.  

Als de optie ‘Volgen’ leidend is, zie je onder ‘Meer’ de optie ‘Connectie maken’ staan uiteraard. 

✅ De eerste optie is door het activeren van de Creatormodus. In dit artikel vind je alle stappen die je moet nemen, inclusief de rest van de consequenties, bij het activeren. 

✅ De tweede optie is in je instellingen ‘Volgers’ aan te passen. Je vindt deze onder ‘Zichtbaarheid’. 

Hier geef je nu aan of je de optie ‘Volgen’ primair wil maken. 

Vragen? Opmerkingen? Complimenten? Laat vooral een reactie achter of deel dit artikel in je netwerk. 

EEN BOODSCHAP VAN ONS
Digital Moves - Incompany Trainingen LinkedIn

INCOMPANY TRAINING LINKEDIN

Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn

Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.

LEES VERDER

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Picture of Corinne Keijzer

Corinne Keijzer

Corinne is sinds 2010 volledig gespecialiseerd in LinkedIn marketing en -strategie. Ze is officieel tot ambassadeur benoemd door LinkedIn en beschikt over de officiële LinkedIn certificeringen. Ze heeft haar diploma NLP Practitioner en een uitgebreide opleiding in breinkennis en hersenwetten. Hiermee weet zij zich te onderscheiden in haar trainingen en geeft ze haar deelnemers een groot voordeel. Corinne is een bekende auteur in Nederland, ze schreef honderden artikelen en maar liefst 4 bestsellers over LinkedIn. Ze is bekend van diverse media zoals RTL Nieuws, Telegraaf, AD, NRC, Nu.nl, RTL Z en Radio 1, 538 en Q-music. Wil je haar een keer uitnodigen voor een interview? Geen probleem, ze werkt altijd graag mee!

Open LinkedIn-trainingen voor bedrijfspagina-beheerders

Lees ook

creator mode linkedin
LinkedIn

LinkedIn Creatormodus gebruiken – dit zijn de opties

De LinkedIn creatormodus (of creator mode) is een optie die heel interessant kan zijn voor je, vooral als je je veel bezighoudt met content op LinkedIn. Visuals zijn ontzettend sterk, je brein verwerkt beelden 60.000 keer sneller dan tekst. Daarom is het goed om te weten dat deze optie bestaat en wat het precies doet. In dit artikel laat ik zien wat er na activatie in je profiel verandert en welke extra opties je ineens aangeboden krijgt. 

Lees verder »
Linken of volgen, wat is het verschil? Artikel van bekende LinkedIn trainer en expert Corinne Keijzer.
LinkedIn

Linken of volgen op LinkedIn – wat is het verschil

Linken of volgen op LinkedIn? Sinds de Creatormodus is verdwenen lijken de vragen hierover toe te nemen. Het ene persoonlijke profiel heeft een ‘Volgen’ knop in het profiel, de ander ‘Connectie maken’. Hoe zit dat? Kun je zelf kiezen? En dan heb je ook nog de optie om te ‘Ontvolgen’, hoe doe je dat en wat gebeurt er dan? In dit artikel leg ik alle verschillen uit en uiteraard vergezeld van de nodige en handige tips.

Lees verder »
Hoe zorg je voor een professioneel LinkedIn profiel?
LinkedIn

Een professioneel LinkedIn profiel in 10 stappen

Een LinkedIn profiel aanmaken is niet zo moeilijk. Het invullen ook niet. Maar wat zijn nou nét die kleine verschillen die het grote verschil maken? De reden waarom iemand wél of niet geïnteresseerd raakt in jou als professional of direct weer afdruipt na het zien van je profiel? 

Lees verder »
Winkelwagen
Scroll naar boven