Heb je een vraag of probleem op LinkedIn, dan is contact zoeken met hun helpdesk best lastig. Als je moet zoeken in het Helpcentrum ben je vaak lang onderweg om je een weg te banen door alle spaghettislierten die zich door jaren heen hebben gevormd met vragen en antwoorden. Via e-mail of telefoon is LinkedIn niet bereikbaar. Trap ook niet in de zogenaamde websites die zeggen dat ze de telefonische helpdesk van LinkedIn zijn, die zijn altijd nep en rekenen (veel te) hoge kosten.
Daarom is het handig dat je een aantal LinkedIn formulieren zo voor het grijpen hebt indien nodig. Sla dit artikel daarom op in je browser, hoef je nooit meer te zoeken. De linkjes opslaan kan ook uiteraard, maar het artikel werk ik continu bij aan de hand van nieuwe of gewijzigde formulieren.
Mijn ervaring met de LinkedIn Helpdesk is trouwens heel goed. Deze medewerkers zitten in Dublin Ierland, zijn heel behulpzaam en helpen je ook altijd vrij snel. Lukt het niet in 1 keer om een reactie of contact te krijgen? Doe dan altijd een 2de poging. Misschien is er iets niet goed gegaan bij je aanvraag.
Wil je in het Nederlands geholpen worden, dan is het verstandig je taalinstelling op Nederlands te zetten. Wel gebruiken ze bij LinkedIn soms vertaal-tools (als het bij een niet-Nederlandse helpdeskmedewerker terechtkomt) en dat is niet altijd even fijn lezen. Soms is het antwoord in het Engels duidelijker is mijn ervaring 😉.
Inhoud artikel:
Helpcentrum algemeen
Zoek je contact met LinkedIn, dan begin je sowieso altijd in het Helpcentrum. Je kunt hier zoeken op kernwoorden om een antwoord te krijgen voor je vraag.
Direct contactformulier
Wil je jezelf niet door die sliert aan vragen en antwoorden worstelen, of kun je niet vinden wat je zoekt, dan is dit formulier handig om direct contact op te nemen. Je kunt gericht jouw vraag stellen en eventueel een bijlage toevoegen.
Geen toegang meer tot je account
Je e-mailadres is verwijderd, bijvoorbeeld omdat je van baan verwisseld bent, of je kunt om een andere reden ineens je account niet meer in. Geen nood, dit formulier helpt je verder.
Gehackt account
“Help, ik ben gehackt!”.
Liever hoor of zie ik dit soort kreten niet, maar helaas… ook dat gebeurt wel eens op LinkedIn. Met dit formulier kun je je account weer terugkrijgen.
💡Extra tip: mocht je helemaal niet meer op je account kunnen, maak dan een nieuw account aan en doe van daaruit de melding. Let op, je moet met je paspoort verifiëren dat jij het echt bent!
En vergeet niet direct tweestapsverificatie in te stellen zodra je je account weer terug hebt.
Meer informatie over gehackte accounts en wat je kunt doen, lees je in dit artikel.
Medewerkers die geen medewerkers zijn
Misschien herken je dit wel… je hebt een bedrijfspagina en als je klikt op ‘Medewerkers’ zie je daar LinkedInprofielen tussen staan die helemaal niet bekend zijn. Of mensen die allang niet meer voor jullie organisatie werken.
Dit komt doordat ze in de werkervaring van hun persoonlijk profiel de bedrijfspagina (nog) gekoppeld hebben en de werkervaring niet afgesloten. Hoe haal je deze werknemer(s) uit jullie lijst?
- Je vraagt die persoon persoonlijk zijn of haar LinkedInprofiel aan te passen. Misschien is diegene zich er niet van bewust. Je kunt dit alleen doen als beheerder vanuit je persoonlijke profiel, vanuit de bedrijfspagina kun je geen privébericht sturen. Ook moet je gelinkt zijn met elkaar of onder een van de uitzonderingen vallen om een privébericht te sturen. Heb je een premium betaalpakket, dan kun je wel een InMail sturen. Maar handig is het niet.
- Je stuurt LinkedIn dit formulier ingevuld toe en vraagt de koppeling op te heffen. Volgens de voorwaarden van LinkedIn moet iemand het persoonlijke LinkedInprofiel naar waarheid invullen. Zorg er wel voor dat in jouw e-mailadres je werkadres staat (vanuit je contactgegevens of je back-up e-mailadres), waarin de bedrijfsnaam vermeld staat. Dit ter verificatie bij LinkedIn.
Samenvoegen bedrijfspagina's
Een collega heeft in haar enthousiasme in het verleden een bedrijfspagina aangemaakt en nu zijn er ineens 2! Beide hebben ze al volgers en eigenlijk wil je ze niet kwijtraken. Gebruik dan dit formulier om LinkedIn te vragen ze samen te voegen.
Je LinkedIn bedrijfspagina omzetten naar een onderwijspagina
Ben je een onderwijsinstelling of trainingsbureau? Dan kun je LinkedIn met dit formulier verzoeken je company page om te zetten in een school page. Zorg wel dat je de juiste branche hebt ingevoerd op je bedrijfspagina.
Met een onderwijspagina kunnen studenten zich als alumni koppelen door jullie opleiding op te nemen in hun persoonlijke profiel onder ‘Opleidingen’. Daarnaast kunnen ze certificaten toevoegen en zie je als bedrijfspagina-beheerder het verloop van studenten onder de extra tab ‘Alumni’.
Je behoudt verder alle opties die een bedrijfspagina ook heeft.
Algemene vragen over je bedrijfspagina
Met dit formulier kun je vragen stellen over je bedrijfspagina als het gaat om:
Vragen over LinkedIn Live of evenementen
Wil je met LinkedIn Live aan de slag, of heb je een vraag over de optie ‘Evenementen’ op LinkedIn? Gebruik dan dit formulier.
Aanvraag Podcast
Wil je een podcast starten op LinkedIn? Kan ook! Je moet dit aanvragen met dit formulier.
Aanvraag affiliatie bedrijfspagina
Je wil met je bedrijfspagina laten zien dat je bij een andere bedrijfspagina hoort. Bijvoorbeeld omdat het het moederbedrijf of het zusterbedrijf is. In dat geval kun je bij LinkedIn contact opnemen en vragen de bedrijfspagina’s aan elkaar te koppelen. Je gebruikt daar dit formulier voor.
Let op: bij het affiliëren van een pagina worden vacatures van de geaffilieerde pagina ook op de hoofd bedrijfspagina getoond. Andersom niét.
Recruiter Lite omzetten naar Recruiter
Wil je je persoonlijke Recruiter Lite premium betaalpakket omzetten naar Recruiter? Dan kan alleen LinkedIn dat voor je regelen. Gebruik hiervoor dit formulier.
Melding schending auteursrecht
Stel, je ziet dat iemand een afbeelding gebruikt van iemand anders en zonder toestemming. Of een tekst is letterlijk overgenomen zonder de bron vermelden. Of iets anders waarvan je denkt dat het auteursrecht geschonden wordt. Gebruik dan dit formulier om er melding van te maken.
Verbeteringen voorstellen aan LinkedIn
Heb je een verbetervoorstel voor LinkeIn? Laat het ze weten! De LinkedIn ontwikkelaars luisteren graag naar de gebruikers en er gebeurt niet zelden dat ze de wensen inwilligen (mits voldoende animo). Dit doe je met dit formulier.
Feedback formulier
Dit formulier lijkt om die van hierboven, maar met deze geef je feedback. Je ziet dat iets bijvoorbeeld niet goed staat of je ziet dat iets niet lekker werkt. Stuur dan feedback met dit formulier aan LinkedIn.
Formulier met verzoek jouw data niet te gebruiken
Om te voorkomen dat LinkedIn jouw data gebruikt, onder andere voor het trainen van hun AI-modellen, kun je dit formulier invullen. Overigens is dit in Europa vooralsnog niet nodig, aangezien het tegen de GDPR ingaat.
LinkedIn Help account
Je kunt ook via de speciale LinkedIn Help pagina om hulp vragen. Vooral het taggen van dit profiel in een post werkt heel goed, ze reageren daar snel op bij LinkedIn.
Hulp vragen via X (Twitter)
Het klinkt absurd maar toch is dit ook een hele snelle manier om contact te krijgen met LinkedIn. Stuur een tweet aan @LinkedInHelp en je wordt vaak sneller geholpen dan LinkedIn zelf.
Chat optie voor premium leden
Heb je een betaalpakket, dan kun je ook gebruik maken van de chat in het Helpcentrum. Je vindt de optie helemaal onderaan, links naast ‘Contact opnemen’.
Mis ik nog een formulier waar jij bekend mee bent? Laat het hieronder in de reacties weten, dan voeg ik hem toe aan het lijstje. Zo helpen we elkaar weer een stukje verder🙏.
INCOMPANY TRAINING LINKEDIN
Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn
Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.
- Google review score: 4.9/5 ⭐⭐⭐⭐⭐
- LinkedIn-specialist sinds 2010
- Officieel erkend LinkedIn Ambassador