Wat is jouw LinkedIn SSI score en wat betekent het eigenlijk? En waar kun je nog aan sleutelen om het omhoog te krijgen? Heeft het impact op je bereik of vindbaarheid op LinkedIn?
Check alle ins en outs van een van de best bewaarde geheimen van LinkedIn.
Inhoud artikel:
Wat betekent de SSI Score
De SSI score heet voluit de ‘Social Selling Index score’. En je roept hem heel eenvoudig op met deze link: https://www.linkedin.com/sales/ssi. Deze score is onderdeel van het premium Sales pakket van LinkedIn maar ook voor iedere LinkedIn-gebruiker gratis opvraagbaar.
Dat wil zeggen, als je ook ingelogd bent met je persoonlijke LinkedIn account. Zo niet, dan moet je dat eerst doen voordat je een soortgelijk beeld krijgt als hieronder bij mij.
Je krijgt een hoop cijfers, kleurtjes en cirkels te zien, ik leg alles hieronder stap voor stap uit. Ook geef ik tips hoe je je score verbetert en waarom dit interessant is voor het algoritme.
Wat zegt deze SSI Score
Waar ik het eerst naar kijk is die grote gekleurde cirkel links. In mijn geval staat er 72. Wat zegt dit over mijn LinkedIn gebruik? Dat dat best aardig hoog is. Geen verrassing denk ik he 😉. Maar wat is ‘aardig hoog’?
Als je weet dat je 100 punten kunt halen is dit een prima score (op school was ik blij met een 7,2 in ieder geval). Een score waarmee je het algoritme een plezier doet. Volgens extern onderzoek zou een score van 70 ook zo’n beetje de magische grens zijn voor het algoritme. Hierboven stijgt je bereik met 10%.
Het getal fluctueert continu. Je ziet een gemiddelde over de afgelopen 90 dagen, bijgewerkt met 3 dagen achterstand. Als je dus op maandag keihard aan de slag gaat met LinkedIn zie je de eerste resultaten op donderdag.
Deze score is puur gebaseerd op de inzet van je persoonlijke profiel. Voor de bedrijfspagina bestaat een dergelijke score niet. Het getal in de grote cirkel is gebaseerd op 4 componenten die je rechts daarvan ziet staan:
- Het creëren van je eigen professionele merk.
- Het zoeken en vinden van de juiste personen op LinkedIn.
- Hoe ga je om met content van anderen en jezelf.
- Het bouwen aan een sterk netwerk.
Ja leuk, maar wat houdt dat precies in per component?
💡Let op: De SSI score is een leuk en handig middel om te bekijken of je inspanningen op LinkedIn effect hebben en inzage te krijgen waar je nog eventueel kansen laat liggen. Het is echter een middel en geen doel! Soms ben je meer bezig met offline contacten dan online bijvoorbeeld.
Bron onderstaande uitleg: LinkedIn
OPEN TRAINING - LinkedIn voor Ondernemers
Hele dag voor ondernemers die op LinkedIn willen shinen.
Schrijf je nu in en leer hoe je de kracht van LinkedIn voor jouw onderneming kunt benutten!
Het creëren van je eigen professionele merk
Als eerste kijken we naar de oranje lijn. Deze geeft maximaal 25 punten.
Waar vallen hier de punten te verdienen?
- Veruit het grootste gedeelte draait om de volledigheid van je LinkedIn-profiel. Hierbinnen vallen veruit de meeste punten. Belangrijk dus om je profiel zoveel mogelijk te vullen met de voor jou belangrijke onderdelen. Zorg ook dat je profiel sowieso compleet is door alle door LinkedIn zelf gewenste onderdelen toe te voegen. Ben je nog niet compleet, dan zie je deze balk met ‘Suggesties voor u’.
- Een paar punten worden toebedeeld aan onderschrijvingen en aanbevelingen die je hebt ontvangen.
- En dan worden er nog een paar punten gegeven voor op LinkedIn gepubliceerde Artikelen en het aantal volgers die deze hebben opgeleverd.
Het zoeken en vinden van de juiste personen op LinkedIn
De paarse lijn geeft aan hoeveel je zoekt op LinkedIn. Het draait om:
- Het aantal zoekopdrachten die je doet naar personen op LinkedIn.
- Het aantal profielweergaven, waarin ook weer wordt gekeken naar de mix van 2de en 3de graad.
- Het aantal dagen dat je actief bent op LinkedIn.
Deze lijn is ook 25 punten waard maar helaas, zonder premium betaalpakket ga je dit niet redden. 7 punten zitten in:
- Zoekopdrachten naar personen in Sales navigator.
- Lead Builder en geavanceerde zoekopdrachten in Sales Navigator.
- Profielweergaven in Sales Navigator.
- Opgeslagen leads in Sales Navigator.
- Opgeslagen accounts in Sales Navigator
Hoe ga je om met content van anderen en jezelf
De groene lijn is een uitdaging. Ook hier krijg je 25 punten maximaal voor. Heel eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit bij iemand gezien, meestal bungelt hij ergens in het midden van de balk.
Waarvoor krijg je hier de punten toebedeeld?
- Je eigen posts op de tijdlijn. Maar ook de likes, reacties en reposts tellen mee. Kortom, al je eigen activiteiten op LinkedIn.
- De hoeveelheid privéberichten telt ook mee. En dat niet alleen, het gaat er ook om hoeveel mensen daarom weer een bericht terugsturen. LinkedIn ‘beloont’ als het ware de respons door je daar extra punten voor te geven.
- LinkedIn kijkt dan ook nog naar groepen waar je lid van bent geworden. En niet alleen dat, maar ook of je actief bent of niet. Aiiii…. hier ligt een gevoelig punt aangezien we allemaal ondertussen weten dat groepen allang niet meer zijn wat ze zijn en vooral spam bevatten. Ik verlies hier zelf in ieder geval flink wat punten.
Het bouwen aan een sterk netwerk
Dan houden we alleen nog de blauwe lijn over. Deze geeft ook 25 punten en zie ik regelmatig vol bij de deelnemers in mijn LinkedIntrainingen. Makkelijk punten verdienen deze!
Hoe krijg je hier de punten voor?
- Door connectieverzoeken te sturen in verschillende gradaties (2de en 3de graad).
- Door geaccepteerd te worden in meer dan 20% van de uitnodigingen.
GRATIS HANDLEIDING LINKEDIN
Al meer dan 160.000 keer gedownload!
Alle tips en tricks om een professioneel LinkedInprofiel op te zetten.
Krijg meer klanten, leads én opdrachten.
Must read voor iedereen die serieus met LinkedIn aan de slag wil.
Download deze unieke LinkedIn handleiding en krijg als bonus de zevendelige online videocursus over LinkedIn van LinkedIn expert Corinne Keijzer er gratis bij!
Wat betekenen de percentages in de SSI score
Bovenin het scorebord zie je twee percentages staan. Wat betekenen deze in mijn geval?
- Beste 1% SSI positie branche: In mijn branche, gerelateerd aan m’n persoonlijke profiel en wat ik daar bij ‘Branche’ ingevuld heb, behoor ik tot de 99% best scorende LinkedIn-gebruikers.
- Beste 1% SSI in mijn netwerk: dit wil zeggen dat ik 99% van de LinkedIn-accounts in mijn eigen netwerk achter me laat. Dit percentage is dus bij iedereen verschillend omdat je netwerk altijd verschilt.
Wat betekenen die kleine cirkels
Scrol je helemaal naar beneden in je SSI scorebord, dan zie je nog 2 cirkels staan. Soms zie je er 3, dan heb je een sales abonnement met je team. Je kunt bij gebruik van Sales Navigator Team de SSI namelijk ook terug zien van je collega’s.
In de meeste gevallen, en ook in mijn geval, zie je 2 cirkels.
- De gemiddelde score van 0 tot 100 van mensen binnen je bedrijfstak (in mijn geval dus ‘Professionele training en coaching’)
- De gemiddelde score van 0 tot 100 van mensen binnen jouw eigen netwerk.
Wat is een goede SSI score
Het is lastig te zeggen wat ‘goed’ is en ‘niet goed’ qua puntenaantal, maar ik wil wel een richtlijn geven op basis van eigen ervaringen binnen organisaties:
- Ben je een gemiddelde LinkedIn-gebruiker, dan zou ik uitgaan van 50/55 punten.
- Zit je in de marketing en/of communicatie, dan moet 60/65 haalbaar zijn.
- Zit je in de HR, dan geldt ook 60/65 punten.
- Recruiters moeten makkelijk 70 punten halen.
- Ben je een salesmanager, accountmanager, relatiemanager, vertegenwoordiger in de B2B dan vind ik dat je ook met gemak 70 punten moet kunnen halen.
- Zit je in de digitale media, bijvoorbeeld socialmediamanager, -consultant of -trainer, dan vind ik ook hier dat je op zijn minst 70 punten moet hebben.
Dit zijn slechts richtlijnen. Heel veel hangt af van je functie en branche. Aan de andere kant, er kan altijd meer dan je denkt. Gebrek aan tijd en creativiteit zijn vaak de oorzaak dat de score laag blijft. Terwijl een beetje investering juist zóveel kan opleveren.
Maar: ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’, zei een wijs man ooit. 😉