Google reviewscore: 4.8
4.8/5

Zo maak je een LinkedIn contentstrategie op een A4’tje

hoe maak je een contentstrategie?

Een LinkedIn contentstrategie op een A4’tje. De kapstok waar je al je LinkedIn posts aan ophangt.

Als je met LinkedIn aan de slag gaat, of bent, is het handig om een aantal ‘afspraken’ op een rijtje te zetten qua strategie. Geen ingewikkelde boekwerken, maar een paar heldere stappen die je helpen structuur aan te brengen op LinkedIn en met name in je content. Daarnaast helpt het succes te vergroten qua bereik, extra volgers, leads, nieuwe medewerkers of tevreden stakeholders.

Inhoud artikel:

Wat is een LinkedIn contentstrategie

Een contentstrategie is een plan waarin je voor de langere termijn bedenkt wat je doel is voor welke doelgroep. Je bedenkt wat hun behoefte is, hoe je ze bereikt met welke mediamiddelen en welke soort content je op welk moment daarvoor in wilt zetten. Het geeft je goed inzicht in de werkzaamheden, helpt je structuur aanbrengen, versterkt je merk, behoudt de aandacht van bestaande klanten en trekt nieuwe klanten aan.

Hoe zet je een LinkedIn contentstrategie in

Voor zowel de bedrijfspagina als het persoonlijke profiel (denk aan employee advocacy) is het slim om vooraf te bepalen welke kant je op wilt voor welke doelgroep met welk doel. Hoe groot en uitgebreid je strategie wordt is uiteraard ook afhankelijk van je organisatie. Een eenmanszaak met één dienst of product is sneller klaar dan een grote internationale corporate organisatie met verschillende producten en doelgroepen.

Maak je strategie niet langer dan een A4’tje. Of 2, maar echt niet veel meer. Een aantal concrete afspraken en that’s it. Sociale media, en daaronder vallend ook LinkedIn, veranderen continu. Houd het dus behapbaar en snel aanpasbaar. Blijf je altijd richten op de ontwikkelingen en wensen en interesses van je doelgroep. Maak het niet te ingewikkeld met complete boekwerken. Geloof me, ik heb dat in een ver verleden binnen een aantal organisaties gedaan, tegen de tijd dat ik klaar was, was de inhoud alweer verouderd.

De 10 stappen voor een LinkedIn contentstrategie

De volgende onderdelen zijn van belang voor je LinkedIn contentstrategie. Heb je al een algemene contentstrategie, bijvoorbeeld voor je andere socialmediakanalen? Mooi, dan heb je onderstaande stappen waarschijnlijk al een keer doorlopen en kun je deze ook voor LinkedIn daaraan koppelen. 

Stap 1: Bepaal je doelgroep(en)

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste onderwerp wat je bepaalt voordat je gaat posten: je doelgroep(en).

Een grote valkuil is om te veel doelgroepen te willen hebben, en dan ga je de mist in. Schiet niet met hagel, vrees niet om wat mensen te missen, pak de grootste en belangrijkste doelgroepen eruit. 

Wie zijn die doelgroepen, in welk vakgebied of welke branche werken ze, waar zitten ze qua locatie? Hebben jullie organisatie-breed misschien al persona’s gemaakt? Perfect, dan weet je op wie je je boodschap richt en heb je misschien ook al de juiste doelgroep(en) op LinkedIn snel te pakken.

Stap 2: Bepaal je doel(en) op LinkedIn

Bepaal altijd wat je doel is in je LinkedIn contentstrategie, of wat je doelen zijn. Kies bijvoorbeeld uit:

  • Meer verkeer naar de website trekken.
  • Meer merkbekendheid omtrent je organisatie, product en/of dienst genereren.
  • Meer betrokkenheid van je volgers door de interactie op je LinkedIn-posts te vergroten.
  • Meer sollicitanten, en daarmee nieuwe collega’s, aantrekken.
  • Meer opdrachten, leads en klanten aantrekken.
  • Het informeren van stakeholders, klanten of samenwerkingspartners.

Uiteraard is een mix van deze doelen mogelijk, misschien nog aangevuld met andere doelen. Dit gaat je enorm helpen bij het maken van je LinkedIn-posts omdat je daarbij steeds één van deze doelen centraal zet.

Stap 3: Bepaal je onderwerpen

Wat zijn je hoofdthema’s, waar wil je het over hebben op LinkedIn, maar vooral: wat wil je doelgroep zien en lezen?

Schrijf deze op per onderwerp in je LinkedIn contentstrategie en geef daaronder aan per thema wat het subthema is. Is een van je thema’s bijvoorbeeld ‘duurzaamheid’, dan is een subthema ‘water besparen’ of ‘minder plastic gebruiken’. Bedenk iedere keer wat het je doelgroep oplevert. Mik op de emotie, zorg dat ze zich betrokken voelen. In dit geval zou het een betere wereld voor ons nageslacht zijn en geldbesparing.

Het interesseert mensen niet zo wat jij als bedrijf voor jezelf bedacht hebt en hoe gaaf jullie dat zelf vinden. Het gaat om je doelgroep. Als je die niet raakt, hun het voordeel niet in laat zien, dan gaan ze aan jouw content voorbij. Hoe lang deze lijst is, of wordt, hangt van jou of je organisatie af. Maak het vooral concreet, dat gaat je absoluut verder helpen. En zo vergeet je niets als je met je LinkedIn-posts aan de slag gaat. 

Stap 4: Bepaal je mediakanalen en middelen

LinkedIn is vast niet het enige kanaal dat jullie inzetten om zichtbaar en vindbaar te worden. Waarschijnlijk heb je ook een website. Dit is je etalage, je winkel, je ‘owned’ mediakanaal waarbinnen je alles zelf bepaalt qua inhoud en uitstraling. Hierin staat alles wat je te bieden hebt. Qua producten en diensten, maar ook uitgebreide informatie en manieren om contact op te nemen of direct een aankoop of aanvraag te doen.

Een heel belangrijk kanaal dus. Hier wil je over het algemeen je prospects en belanghebbenden dan ook heen sturen (afhankelijk van de doelgroep, aangezien jongeren minder een website bezoeken dan ouderen). Zie het dan ook als het middelpunt van al je mediakanalen. Daaromheen vind je allerlei andere kanalen en middelen zoals social media, e-books, whitepapers, blogs en artikelen, maar ook de traditionele kanalen zoals kranten, vakbladen en televisie, of misschien zelfs billboards die het verkeer naar je website stimuleren. 

Bedenk goed wat je al inzet, waar je doelgroep zit en maak ook een analyse van wat werkt en wat niet. En wat je nog wil inzetten en nog niet hebt ingezet om ze te bereiken.

EEN BOODSCHAP VAN ONS

GRATIS HANDLEIDING LINKEDIN

Al meer dan 160.000 keer gedownload!

Alle tips en tricks om een professioneel LinkedInprofiel op te zetten.

Krijg meer klanten, leads én opdrachten.

Must read voor iedereen die serieus met LinkedIn aan de slag wil.

Download deze unieke LinkedIn handleiding en krijg als bonus de zevendelige online videocursus over LinkedIn van LinkedIn expert Corinne Keijzer er gratis bij!

LEES VERDER

Stap 5: Bepaal je productiemiddelen

Wat heb je nodig om bijdragen te maken, welke productiemiddelen? Een fotograaf, een drone-piloot, een video-editor, materiaal voor het maken van een podcast of vlogs, bepaalde programma’s of tools?

Maak een lijst en reserveer daar budget voor. In mijn boek ‘400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts‘ vind je massa’s tips voor tools en websites om je te helpen bij het creëren van content.

Stap 6: Bepaal je budget en tijd

Heb je beschikking over een budget voor het maken van bijdragen? Zo ja, reserveer dan per maand, kwartaal of per jaar een bedrag, mede gebaseerd op de middelen die je inzet. Zo niet, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Zoals hierboven aangegeven zijn er veel gratis tools en apps en kun je met je telefoon al heel veel.

Wel kost het tijd om posts te maken, afhankelijk van de stijl waarin je dat doet. Een video maken en bewerken duurt langer dan een zelfgemaakte foto plaatsen. Dat moet je uiteraard ook incalculeren.

Werk je voor een bedrijf, dan is het fijn om af te spreken hoeveel uur per week je kwijt bent aan het maken van jullie posts. Voor de bedrijfspagina, maar ook moeten jij en collega’s tijd krijgen voor het inzetten van het persoonlijke profiel.

Wil je LinkedIn serieus inzetten, dan moet je hoe dan ook rekening houden met een aantal uren per week die je er aan kwijt bent en het niet alleen maar ‘erbij doen’ als het een keer uitkomt.

hoe maak je een contentstrategie

Stap 7: Doe goed zoekwoordonderzoek

Het is belangrijk dat je weet op welke woorden jij, jullie, je diensten en/of producten gevonden worden. Hier doe je je voordeel mee op je website, al je socialmediakanalen en ook in je bijdragen. Alles is namelijk terug te vinden op LinkedIn via de zoekmachine, en sommige onderdelen, zoals werkervaring en artikelen, ook in de zoekmachines zoals Google en Bing. In mijn boek ‘400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts‘ krijg je een aantal supergoede tips van SEO-expert Rutger Steenbergen inclusief tools die je hiervoor kunt gebruiken.

Deze woorden zijn overigens ook weer belangrijk voor je hashtag-strategie

EEN BOODSCHAP VAN ONS

400 TIPS EN IDEEËN VOOR JE LINKEDIN-POSTS

Hoe creëer je een LinkedIn post die je doelgroep ook echt raakt?

Hoe trek je klanten en prospects aan?

Wanneer kun je het beste een post plaatsen en hoe vaak doe je dat?

wat werkt wel en wat werkt niet?

LinkedIn expert Corinne Keijzer deelt samen met tien andere topspecialisten maar liefst 400 tips en ideeën voor jouw LinkedIn posts.

LEES VERDER

Stap 8: Doe concurrentie onderzoek

Wie is, of wie zijn, je concurrent(en)? Wat plaatsen zij op LinkedIn? Kun je jezelf of jullie daardoor laten inspireren? Maak eventueel een lijst van mensen die hetzelfde werk doen als jij. Als je met ze wilt linken of als je ze volgt zie je hun bijdragen misschien wel voorbij komen op de tijdlijn. En anders moet je ze gewoon af en toe eens opzoeken.

Hebben jullie een bedrijfspagina? Deze biedt onder de tab ‘Concurrenten’ statistieken waarmee je een eenvoudige benchmark opzet voor soortgelijke pagina’s. Deze pagina’s kun je zelf toevoegen aan de lijst tot een maximum van 10. De statistieken zijn gebaseerd op het aantal volgers dat er bijgekomen zijn in een bepaalde periode, het aantal interacties en hoeveel bijdragen ze geplaatst hebben.   

Stap 9: Bepaal je USP's

USP’s zijn ‘Unique Selling Point’s’, oftewel je onderscheidende factoren van je concurrent.

Hoe ziet jouw of jullie imago eruit? Waar overtuig jij je klant mee? Dat kunnen producten zijn, maar ook diensten of bepaalde extra service. Je bent ergens de beste, goedkoopste, snelste, mooiste of interessantste in. Benoem deze voordelen en gebruik ze in je posts waarin je vooral de emotie raakt van je lezer en het gevoel geeft dat ze deze kans niet willen missen om bij jou klant te worden.

Stap 10: Bepaal je KPI's

KPI’s zijn ‘Kritieke Prestatie-Indicatoren’. Oftewel je doelstellingen. Wat wil je bereiken met LinkedIn, waar wil je naartoe? Heel belangrijk om dit van tevoren te bepalen om ook te weten of je eruit haalt wat je voor ogen hebt. Evalueer daarom regelmatig, één keer per maand of per kwartaal op zijn minst. 

In onze exclusieve LinkedIn programma’s en trainingen gaan we dieper in op de strategie. Ik laat jullie daarin onder andere zien hoe de (gratis) tab ‘Mijn bedrijf’ werkt op je LinkedIn bedrijfspagina. Met die optie zet je content klaar voor je collega’s om in te zetten op hun persoonlijke profiel en kun je het effect doormeten. Daarnaast neem ik je mee in de wereld van KPI’s en na een aantal weken zien jullie de eerste positieve resultaten. Gegarandeerd! 

EEN BOODSCHAP VAN ONS
Digital Moves - Incompany Trainingen LinkedIn

INCOMPANY TRAINING LINKEDIN

Meer succes en zichtbaarheid met jullie organisatie op LinkedIn

Onze trainingen stomen jullie klaar voor meer succes op LinkedIn. In een training van twee dagdelen of via ons exclusieve programma werk je met collega’s aan jullie LinkedIn doelen.

LEES VERDER

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Corinne Keijzer

Corinne Keijzer

Corinne is sinds 2010 volledig gespecialiseerd in LinkedIn marketing en -strategie. Ze is officieel tot ambassadeur benoemd door LinkedIn en beschikt over de officiële LinkedIn certificeringen. Ze heeft haar diploma NLP Practitioner en een uitgebreide opleiding in breinkennis en hersenwetten. Hiermee weet zij zich te onderscheiden in haar trainingen en geeft ze haar deelnemers een groot voordeel. Corinne is een bekende auteur in Nederland, ze schreef honderden artikelen en maar liefst 4 bestsellers over LinkedIn. Ze is bekend van diverse media zoals RTL Nieuws, Telegraaf, AD, NRC, Nu.nl, RTL Z en Radio 1, 538 en Q-music. Wil je haar een keer uitnodigen voor een interview? Geen probleem, ze werkt altijd graag mee!

Open LinkedIn-trainingen voor bedrijfspagina-beheerders

Lees ook

Hoe zorg je voor een professioneel LinkedIn profiel?
LinkedIn

Een professioneel LinkedIn profiel in 10 stappen

Een LinkedIn profiel aanmaken is niet zo moeilijk. Het invullen ook niet. Maar wat zijn nou nét die kleine verschillen die het grote verschil maken? De reden waarom iemand wél of niet geïnteresseerd raakt in jou als professional of direct weer afdruipt na het zien van je profiel? 

Lees verder »
Hoe werkt het met de taalinstelling op LinkedIn? LinkedIn expert Corinne Keijzer geeft uitleg.
LinkedIn

Taalinstellingen op LinkedIn – hoe zit dat

De taalinstellingen zijn nog wel eens een struikelblok op LinkedIn. Wanneer ziet wie nu wat in zijn of haar taal en wat zijn eigenlijk de mogelijkheden tot het tonen van je profiel in meerdere talen? In dit artikel geef ik je alle ins en outs over álle taalinstellingen die er zijn op LinkedIn. 

Lees verder »
Winkelwagen
Scroll naar boven